Fra arkivet. Den nye tv-dramaserie »Babylon Berlin« var et hit i Tyskland og kan nu ses herhjemme. Det er langtfra første gang, Berlin i Weimartiden skildres i populærkulturen, den tid, hvor nybrud på alle fronter blev afløst af nazisme.

Berlin, den store skøge

En af de første bøger, jeg læste på historiestudiet, var historikeren Peter Gays hæsblæsende Weimar Culture – The Outsider as Insider, og da jeg nåede til specialet, kom det også til at handle om undergangstænkning i Weimarrepublikken fra 1919 til 1933. Min dybere fascination af de 14 år skyldtes nok, at de var et præmieeksempel på, at kultur og ideer kunne have afgørende betydning for historiens gang – i modsætning til, hvad den materialistiske, typisk marxistiske, historieskrivning sagde.

Peter Gay var selv vokset op i Weimar-Tyskland som jøde og havde efternavnet Fröhlich. Han flygtede til USA efter Krystalnatten i 1938 og oversatte efternavnet til engelske Gay (glædelig). Hans bog om Weimar-Tyskland handler om, hvordan der pludselig blev vendt op og ned på kulturverdenen: Tidligere outsidere blev insidere. Det er en periode, der falder sammen med det, amerikanerne kalder »De brølende tyvere«, som i Frankrig kaldes »De forrykte år«, mens tyskerne taler om »De gyldne tyvere«.

jevi
(f. 1965) er cand.mag. i historie og tysk (København og Freiburg) og uddannet i journalistik (Aarhus). Korrespondent i Tyskland, men skriver også om Europa og historieforskning. Har bidraget til 'Berlin' (Aarhus Universitetsforlag, 2012), forfattet 'Det nye tyske højre – politik, rødder, idéer' (Gyldendal, 2017) og skrevet om tysk erindringskultur i 'Geopolitical Amnesia' (McGill-Queen's University Press, 2020).

Andre læser også