Stem på årets film i bunden af artiklen.

At udnævne årets bedste film er langt nemmere at gøre i tilbageblik. Så snart filmhistorien begynder at tage form, træder mønstre og tendenser tydeligt frem. Nogle film, der syntes at definere deres tid og byde på noget nyt og originalt, da de fik premiere, viser sig at være døgnfluer i et historisk perspektiv. I andre tilfælde kommer en films indflydelse og kvaliteter først til syne efter flere år.

Illustration: Simon Væth
Illustration: Simon Væth

I alle henseender gælder det, at rigtig gode film forbliver levende, fordi deres betydning ændrer sig i takt med, at tiderne skifter. Kommercielle flop som Miami Vice og Zodiac træder mange år senere frem som nyklassikere, fordi det pludselig bliver tydeligt, at de indfanger en særlig tid og æstetik. En smal kunstner som Chantal Akerman udvikler sig til bredt anerkendt mester, efterhånden som hendes film bliver tilgængelige for et bredere publikum. En æstetisk milepæl som Werckmeister Harmonies får ny politisk tyngde, fordi verden ændrer sig markant i løbet af et kvart århundrede.

Se listen over årets bedste film fra 2000 til 2024 her.

Filmåret 2025 er stadig i fuld gang, så for bedst at kunne forudsige, hvilken af årets film der også i fremtiden vil rage op i historien, beder Weekendavisen læserne om hjælp. Hvilken film er definerende for dette år? Hvilken film bød, i helt basal forstand, på årets mest tilfredsstillende biografoplevelse? Et sted i krydsfeltet mellem de to spørgsmål findes den bedste film fra 2025.

Vi har på forhånd snævret feltet ind til tre kandidater ud fra et benhårdt princip: Filmen skal både have haft verdenspremiere og dansk biografpremiere i 2025. Tre stærke og meget forskellige titler har klaret cuttet: Frelle Petersens socialrealistiske drama Hjem kære hjem, Wes Andersons sorte spionkomedie The Phoenician Scheme og Ryan Cooglers sensationelle blockbuster Sinners.

Man kan afgive sin stemme i bunden af artiklen, og afstemningen løber indtil 21. november 23:59. Onsdag 26. november afslører vi vinderen, og torsdag den 4. december vil årets film 2025 blive fejret og vist til et arrangement i Cinemateket, som man kan købe billet til her.

Hjem kære hjem. Foto: Rolf Konow
Hjem kære hjem. Foto: Rolf Konow Rolf Konow

1. Hjem kære hjem

Frelle Petersen, Danmark

Hvor tit får en film alle lige fra et samlet anmelderkorps til Pia Kjærsgaard til tasterne for at udbasunere dens kvaliteter? Det gjorde Hjem kære hjem, det tredje værk i Frelle Petersens sønderjyske trilogi, som gradvist er blevet bedre og toppede i år.

Her smider instruktøren de manuskriptlænker, der tidligere har tynget hans uomtvisteligt talentfulde udtryk en smule. Fortællingen om en ung kvinde, der starter i et nyt job som hjemmehjælper, inddeles ikke i klare dramatiske kurver. I stedet får hverdagen lov til at udspille sig, som den nu engang gør, mens små og store problemer kommer og går i familien, på arbejdet og i livet.

Petersens faste hovedrolleindehaver Jette Søndergaard og et fantastisk hold af amatørskuespillere løfter Hjem kære hjem til en af de bedste danske film i mange år.

The Phoenician Scheme. Foto: TPS Productions/Focus Features
The Phoenician Scheme. Foto: TPS Productions/Focus Features

2. The Phoenician Scheme

Wes Anderson, USA

Er Wes Anderson efterhånden undervurderet som filmskaber? De fleste har deres favoritter i instruktørens bagkatalog, men lige nu befinder han sig i en af karrierens mest frugtbare perioder.

Efter det kosmiske amerikanske hovedværk Asteroid City fra 2022 vendte Anderson i år blikket mod et imaginært Europa i den lige så medrivende som melankolske The Phoenician Scheme.

Instruktøren fortsætter med at forfine sine sirligt symmetriske kompositioner og sine dioramaer fulde af tingeltangel, men der er opstået en mærkbar sorg i hans udtryk. I The Phoenician Scheme fremmaner spioner, nonner og plattenslagere en svunden tid, der nok aldrig helt har fandtes, hvor verden var smukkere, mere håndgribelig og mere heroisk. Den let bitre nostalgi gør, at Anderson føles nærmere sin samtid end nogensinde.

Sinners. Foto: Warner Bros. Pictures
Sinners. Foto: Warner Bros. Pictures

3. Sinners 

Ryan Coogler, USA

I dagens Hollywood er det næsten umuligt blot at forsøge at lave et mesterværk med et velvoksent budget. Ryan Coogler fik først lov til det, efter at han havde aftjent værnepligt i sequel- og superheltefabrikken med sine Black Panther- og Creed-film, men så leverede han til gengæld.

Sinners er en flintrende original vampyrhistorie fra 30ernes sydstater, hvor et tvillingepar – begge spilles af instruktørens muse Michael B. Jordan – åbner en juke joint med bluesmusik. Det får de hvide i området til at lugte blod.

I en firkantet tid tillader Sinners sig at være kompleks. Filmens koblinger mellem musik, udbytning og race er alt andet end simple, og dens tema om prisen, man betaler for at skabe kunst, overstiger alle samtidsdebatter. Men frem for alt er den uden tvivl årets mest underholdende film.

Genbesøg det 21. århundredes film med Weekendavisens filmanmelder Lasse Winther Jensen.