Anmeldelse. Hans Otto Jørgensen har igen skrevet sin familiehistorie, denne gang i en ømt minimalistisk slægtsroman med konkurs som prisme.
Sin brors vægter
Der er familier, man synes at kende bedre end sin egen, fordi de tilhører yndlingsforfattere, som ikke kan lade være igen og igen at levendegøre de samlede konflikter og traumer i stadig nye versioner og formater.
Der er i hvert fald Hans Otto Jørgensens bedsteforældre, forældre, bror, søster, kusiner, nevøer, kærester og børn, der spøgte vitalt, men ikke uden videre gennemskueligt, med undtagelse af kortromanen Nåden, 1996, i de første mange bøger, og så blev skildret direkte, men fiktiviseret (for eksempel er søsteren pist forsvundet) i den såkaldte Ida og Axel-trilogi 2001/2002/2007, der begynder med forældrenes (af naturlige grunde af HOJ uoplevede) ungdom og slutter med brødrenes og morens nutid. Denne dygtigt bemestrede, Kritikerpris-belønnede fiktionsversion blev straks efter afløst af en manisk forbumlet, kronologi-frem-og-tilbage-sejlende autofiktionsversion i den unavngivne kvartet af romaner, der begyndte med Hestenes øjne (om barndom), 2008, og sluttede med Strange days indeed, 2012.
Del: