Undtagelsestilstand. Engang var Michel Houellebecq på forkant med virkeligheden, men nu halser han vævende bagefter. Eller gør han?

Kristen uden en kirke

JERUSALEM - Rygterne vil vide, at Michel Houellebecq tilstræber at ligne en lazaron, men han tager sig nydeligt ud denne søndag aften i Jerusalem. Han er kommet til byen for at modtage Israels mest prestigefyldte litteraturpris, Jerusalemprisen, og fraset den lidt for store mørkeblå uldblazer sidder tøjet nøjagtig, som det skal. Det, der er tilbage af hans askegrå hårpragt, er sirligt kæmmet, og han damper på en e-cigaret, som han i søvngængeragtig pendulfart fisker op af inderlommen.

Jeg er taget til et pressemøde og efterfølgende prisceremoni for at høre, om den franske forfatter har noget interessant at sige om vores tid. Under sit ophold i Israel har han blandt andet besøgt en af de kibbutzer, som Hamas angreb 7. oktober, og nogle dage efter prisoverrækkelsen skal han optræde på den årlige Jerusalem Writer’s Festival. Hvilke tanker gør han sig om krigen, om Vestens eksistentielle krise og om de radikale forandringer af den verden, han i årtier har hudflettet i sine romaner?

lawj
(f. 1986) skriver om film og litteratur og om, hvordan internettet og den teknologiske udvikling forandrer verden. Uddannet i engelsk og nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet og har en ph.d. i amerikansk litteratur ved Hebrew University.