Falsificeret. Popstjerner får mere salg og opmærksomhed, når de støtter aktivistiske eller velgørende formål. Især hvis de gør det jævnligt.
Swift og støtten
Det, vi troede, vi vidste
Hvis popstjerner gerne vil forblive folkelige darlings, skal de generelt holde sig fra aktivisme. Når Taylor Swift støtter lgbtq+-rettigheder i sangen »You Need To Calm Down«, eller Dua Lipa poster Instagram-opslag, der kalder krigen i Gaza et folkemord, kan det skabe omtale og mere støtte til aktivistiske eller politiske organisationer, men det er i sidste ende dårlig presseomtale for stjernerne, da de kaster alle de fans, som ikke er enige i mærkesagerne, fra sig.
Det, vi ved nu
Nu ser det alligevel ud til, at popstjerner vinder både popularitet og salg på at være aktivister. De kunstnere, der udtrykker støtte over for velgørende eller aktivistiske formål, får både flere likes, delinger og kommentarer på deres sociale medier og mere salg af deres musik.
Det viser et canadisk studie, hvor to marketingforskere har undersøgt 384 musikere over en periode på to år, 2016 og 2017. Forskerne har gennemtrawlet musikernes sociale medier, hvor de har fundet 322.589 opslag, som de har sammenlignet med musikernes ugentlige salg.
Her er konklusionen, at musikere får allermest opmærksomhed og salg, hvis de jævnligt støtter samme mærkesager frem for sporadisk at støtte en række forskellige sager eller være upartiske.

Men …
Ud af musikernes 322.589 opslag støttede kun omkring 5.000 opslag aktivistiske formål, hvilket viser, at musikere stadig er tilbageholdende med at dele politiske og aktivistiske budskaber. Forskerne vurderer, at det heller ikke er alle sager, som giver lige meget popularitet. Mens alle gerne vil hjælpe fattige børn i Afrika, er det væsentlig mere risikabelt for popstjerner at give deres mening til kende i mere splittede sager såsom abortrettigheder i USA og krigen i Gaza. maje
The Conversation 21. juli, 2024
Del:



