Debutderby. Den ene romandebutant skriver glansløst om faderlig mani, den anden skriver stiligt om (alting og) ambivalent landsbyfællesskab, modet til talentet er forskellen.

Man må gerne kigge gennem vinduer

Jeg har lige siddet med Per Højholts Enhjørningens kvababbelser, hans opsamling af aktuelle bestillingsdigte fra 1979, og nu skal jeg anmelde to debutromaner, Sophie Kallehauges Forårssind og Inger Smærup Sørensens Dødsbo, og kan derfor ikke lade være at citere uforholdsmæssigt fra kvababbelsen »Didaktisk digt om sideben«, som er en polemisk kommentar til det, der dengang ikke blev kaldt autofiktion, men bekendelseslitteratur:

»Jeg bad Oluf Mortensen om at fortælle om sit liv,/ han fortalte: 'I 1969 var jeg på sygehuset,/ siden har jeg ikke haft ondt i mit ben.'/ Jeg bad hans kone, Rigmor, om at fortælle om sit liv,/ hun fortalte: 'I 1969 var han på sygehuset,/ siden har han ikke haft ondt i hans ben.'/ Jeg spurgte om der ellers var sket noget,/ hun sagde: 'Næh, ellers er der ikke sket noget':/ 'Hvad med børnene,' spurgte jeg./ 'Joh,' svarede Rigmor, 'de har det godt nok'// Jeg kan godt lide Rigmors stil./ Hun sagde ikke noget om at Oluf var en ren satan/ indtil han fik sat benet af i ’69./ Rigmors stil har sideben, Olufs osse,/ ikke noget med at fortælle at han sad i 3 år/ før indehaveren af sognets eneste træben endelig døde.«

larsbukdahl
(f. 1968) er forfatter og anmelder. Cand. phil. i litteraturvidenskab fra Københavns Universitet. Debuterede som anmelder i Kristeligt Dagblad i 1988, sluttede sig til Weekendavisen i 1996, Debuterede som forfatter med digtsamlingen Readymade! i 1987, har siden udgivet både digte, romaner, rim og remser, børnebøger og litterære monografier, senest kom erindringsteksterne Korshøjen, 2018. Siden 2008 redaktør på det hæderkronede poesitidsskrift Hvedekorn. Blogger på bloggen Blogdahl og bebor desuden en hjemmeside larsbukdah.dk. Modtog 2008 Kunstrådets Formidlingspris.