Kommentar. TV 2s skjulte samarbejder med private virksomheder er en skandale.

Vejrtjeneste

Er TV 2 et uvildigt medie, der bedriver uafhængig journalistik? Det spørgsmål er ikke længere polemisk, men kun yderst passende efter den seneste af flere pinlige afsløringer om skjult betaling for redaktionel omtale. Det er (igen) Jyllands-Posten, der har dokumenteret, at et privat selskab har fået adgang til eksponering i et af TV 2s redaktionelle programmer. Denne gang drejer det sig om gps-producenten Garmin.

Den amerikanske virksomhed har siden 2016 haft en radar (med tydeligt firmanavn) monteret på taget af TV 2 Vejrets bil, der altid står flot i billedet, når stationen sender vejrprogrammer rundtom i landet. Radaren skulle egentlig have leveret vejrdata til TV 2, men da det viste sig, at den ikke duede til dét, har den i stedet – med TV 2s egne ord –  fungeret som »styling på vejrbilen«. Hvad Garmin har betalt for eksponeringen, vides ikke.

Og samarbejdet står ikke alene. I oktober og december har Jyllands-Posten kunnet afsløre, at TV 2 har tilbudt lobbyorganisationen Alkohol & Samfunds initiativ Drukfri Ungdom, at dens budskaber ville blive (positivt) behandlet i Go' morgen Danmark og Go' aften Live, og at både Læsø Turist- og Erhvervsforening og Tysk Turist Information har betalt for (positive) indslag i TV 2 Vejret.

Efter afsløringerne lovede stationen, at nu var det slut med sponsoreret indhold og muligheden for at købe sig til redaktionel omtale. Det var det så åbenbart ikke.

»Det er en fejl, og det har vi rettet op på ved at fjerne radaren,« sagde TV 2 Vejrets redaktionschef og vært, Peter Tanev, om Garmin-samarbejdet til Jyllands-Posten onsdag.

En fejl? Man kunne også sige, at TV 2 blot spadserer videre ud ad den vej, man selv anlagde med lanceringen af sin såkaldte Branded Content-strategi for fire år siden.

DENGANG LOVEDE STATIONEN interesserede virksomheder en »nytænkende tilgang«, der skulle »sikre tempo, agilitet og kvalitet i det annoncørbetalte indhold, der skal produceres med nye metoder«.

»Branded Content er kommercielt kvalitetsindhold, der leveres i et redaktionelt miljø, hvor det handler om at informere eller underholde en given – og for annoncøren relevant – målgruppe,« lød det i en pressemeddelelse, der også blev bragt på tv2.dk.

Dette er præcis, hvad TV 2 har gjort for Læsø, Nordtyskland og Garmin: benyttet sine værter og journalister til at reklamere for kommercielt indhold og dermed åbnet dørene på vid gab mellem annonceafdelingen og public service-stationens redaktionslokaler.

Det kan måske synes harmløst at vise en uduelig gps-radar i den bedste sendetid eller rose Læsø for øens lækre jomfruhummere. Det er imidlertid ulovligt ifølge dansk medielovgivning, og så er det publicistisk selvmord.

I en tid, hvor de etablerede medier er under massivt pres fra de sociale mediers sladder, halve sandheder og kommercielle interesser, leger TV 2 med ilden. Sammenblandingen af journalistik og reklame er gift for førstnævnte. Journalistikkens eneste valuta er som bekendt troværdighed. Mister vi den, mister vi vores berettigelse som andet end underholdningsmaskiner.