Gravrøveri. Udskældte Radio Loud skifter måske navn til 24syv. Det har fået tidligere programchef på 24syv Mads Brügger op i det røde felt. Men hvorfor er navneskiftet et problem?

Radio24tyv

Radio24tyv

 

Sagen kort

Mads Brügger, tidligere chef på 24syv, har i sit nye medie, Frihedsbrevet, skrevet, at Radio Loud skifter navn til 24syv. Det har han fra flere forskellige kilder, og han kalder det for »usømmelig omgang med lig«. Weekendavisen har hørt de samme rygter florere i mediebranchen. Der er kraftige overvejelser hos Radio Louds ejere, Berlingske Media, om, at den statsbetalte ungdomskanal skal skifte navn til 24syv.

– Hej Mads Brügger! Inden vi kommer til navneskiftet fra Loud til 24syv, så vil jeg gerne lige tale med dig om din bitterhed. Du har været meget sur over 24syvs lukning – og du har siden skrevet mange kritiske kommentarer om Loud. Hvorfor går du så meget op i det?

»Jeg mener, at Radio Loud er spild af skattekroner, og det, synes jeg, er ret relevant at forholde sig til. Jeg ved godt, at det i perioder på sociale medier ser ud, som om jeg er monomant optaget af det. Folk har en idé om, at jeg sidder på mit lønkammer i en snavset undertrøje, ryger cigaretter og skriver rasende indlæg om Radio Loud dagen lang. Det gør jeg ikke, skulle jeg hilse og sige. Jeg har forsøgt at forklare folk, at jeg har det som en hobby på samme måde, som når nogen går til badminton. Jeg synes, at der er noget underligt ved, at hvis man insisterer på at blive ved med at diskutere et bestemt emne, så får man at vide, at man skal komme videre. Jeg har også fået at vide, at jeg fremstår som en stakkel, og at min ageren er tragisk.«

– Jeg har ligesom dig hørt, at Radio Loud skifter navn til 24syv. Hvad tænkte du, da du i første omgang hørte om det?

»Det var dog utroligt, tænkte jeg. Det fuldender den tragedie, som Radio Loud er. Det oprindelige 24syv gik til grunde, fordi vi tabte udbuddet til Loud. Og så skete der det, som alle havde forudset, nemlig at Radio Loud ville blive en fiasko. Og nu prøver man så at lave Loud om til 24syv. Det er forstemmende. Når jeg går ud og skriver om det kommende navneskifte, så gør jeg det, fordi det er vigtigt at markere, at det nye 24syv umuligt kan blive det samme som det gamle.«

– Det bliver måske ikke præcist det samme, nej, men hvem går det ud over, hvis Loud skifter navn til 24syv?

»Noget af det her er emotionelt og irrationelt fra min side. Jeg synes, der er tale om et gravskænderi og usømmelig omgang med et lig. Jeg synes, man skal lade de døde hvile i fred. Og så synes jeg, at man skal finde på noget selv. Det er kikset at tage et gammelt brandnavn ud af mølposen og sige: ’Nu er vi 24syv.’ Og så tænker jeg, at de største tabere er de unge. De har fået at vide, at de får en ungdomskanal. Nu kan jeg så forstå på Simon Andersen (ny programdirektør på Loud, red.), at målgruppen er blevet udvidet til nærmest alle i det her land. Så de unge får i hvert fald ikke en ungdomskanal nu.«

– Radio Loud har hyret to chefer for nylig, nemlig Simon Andersen og Anders Christiansen. De har begge en lang fortid på det tidligere 24syv. Derudover er flere tidligere værter og journalister fra det gamle 24syv også rykket over på Loud. Så er det ikke okay, at navnet 24syv lever videre, nu når flere af de gamle kræfter er med ombord?

»Jeg er sikker på, at Simon Andersen og Anders Christiansen får skabt nogle gode programmer. Det håber jeg bestemt også, at de gør, ellers er spildet af skattekroner endnu mere beskæmmende. Jeg tror bare, de får svært ved at skabe noget, der minder om det gamle 24syv, og det er derfor, jeg synes, det er tåbeligt at kalde kanalen for netop det. Den sendetilladelse, som Loud skal agere efter, lægger slet ikke op til, at man kan lave den samme slags radio. Der står for eksempel i sendetilladelsen, at kanalen skal lave konstruktiv journalistik. Og så er kanalen forpligtet til at lave indhold i samarbejde med deres kulturpartnere som Roskilde Festival og Nationalmuseet. Der synes jeg, at man giver køb på sin redaktionelle uafhængighed og integritet. Jeg er personligt ked af, at navnet 24syv bliver forbundet med det. Det er for smukt og vigtigt til det. Derudover betyder arbejdsmiljø og arbejdskultur rigtig meget. Det kan man ikke bare genskabe. På 24syv sad vi i Ørstedhus i Vester Farimagsgade i København, og det forekommer mig, at Berlingske Media i Pilestræde, hvor det nye 24syv skal sidde, på ingen måder er det samme.«

– Hvorfor kan man ikke genskabe den samme kultur i Pilestræde?

»Helt grundlæggende fordi det er et andet sted. Det betyder noget, hvor man arbejder. Hvordan ser lokalerne ud? Hvem sidder i receptionen? Alle de der ting. Jeg har aldrig arbejdet i Pilestræde hos Berlingske Media, men jeg har gået igennem lokalerne. Det virker på mig mere som en bank end et mediehus.«

– Hvis man skal følge din logik, så kan man kun kalde sit medie 24syv, hvis man rykker ind i Ørstedhus på Vester Farimagsgade?

»Det er en tanke, jeg er villig til at skrive under på. Men altså, det er jo også en hypotetisk snak. 24syv er slået i stykker og lagt i graven, og det bør ikke genskabes.«

– Hvad skal de så kalde kanalen i stedet for 24syv?

»Noget, som jeg misunder Simon Andersen, er, at han er i en position, hvor det kun kan gå fremad. Det kan umuligt gå dårligere, end det gør lige nu. Hvis jeg var ham, ville jeg være tiltrukket af at beholde navnet og gøre Loud til en succesfortælling. Hvis kanalen begynder at lave godt indhold, kan man betragte det som en arbejdssejr. Fra udskældt radio til rigtig god radio. Jeg synes, at de må få det til at lykkes med det navn. Og så skal man jo huske på, at Loud har fået helt utrolig meget omtale. De har nærmest ingen lyttere, men de fleste ved, hvad Loud er. Det må de kunne bruge til et eller andet.«

– Berlingske Media ejer navnet 24syv. Nu har de købt sig ind i Loud og vil måske kalde det 24syv. Det er vel helt okay, er det ikke?

»Det er jeg fuldt ud enig i. De ejer navnet, og de må kalde, hvad de vil for 24syv. Jeg synes bare, at det er en fejl at gøre det. Berlingske Media har jo allerede lavet en app sidste år, der hedder 24syv, som ikke er blevet en succes endnu. Det virker på mig, som om Anders Krab (koncernchef i Berlingske Media, red.) ser ejerskabet i Loud og de mange skattekroner som en saltvandsindsprøjtning til at få den 24syv-app op at køre. Hvis han med statstilskud i hånden kan få bare fem gode programmer ud af det, er det jo en succes for Berlingske. Det vil være programmer, han så kan føre videre i sin podcastapp, når sendetilladelsen på DAB udløber. Anders Krab har flere gange sagt, at Berlingske Media skal være førende på lyd, hvilket er en ret vild ambition, når man ser på de konkurrenter, han er oppe imod.«

– Du bruger rigtig meget tid på at kritisere Radio Loud. Hvad har du tænkt dig at gøre, når kanalen en dag ikke findes længere?

»Det er jeg faktisk lidt nervøs for. Uanset om kanalen forsvinder under eget eller falsk flag, så kommer der til at opstå et vakuum for mig der. Så skal jeg have fundet en ny hobby. Den har jeg dog ikke fundet endnu.«

Læs Weekendavisens interview om aktuel kulturdebat i serien Spurgt.

Side 37