Fotojournalistik. Debatterne om manipulation, troværdighed og diversitet kører for fuld skrue lige nu. Igen.

Fotografi og virkelighed

I slutningen af september var der to samtidige nyheder, der chokerede og i al fald bragte fotojournalister og branchefolk til at diskutere, hvordan fotografiet som sådan forholder sig til virkeligheden, og om det var tid til et wakeupcall for hele branchen.

Den første nyhed var, at den norske fotograf Jonas Bendiksen, medlem af den verdensberømte fotografsammenslutning Magnum, blev afsløret i at have skabt en manipuleret fotobog om den lille nordmakedonske by Veles. Han havde ganske vist taget nogle baggrundsfotografier i byen, men alle de mennesker, og også nogle bjørne, som optrådte på billederne, var avatarer, der var skabt i Bendiksens computer. Ikke nok med det, så var den lange tekst i fotobogen The Book of Veles, som han udgav i april til stor applaus alle vegne, skrevet næsten 100 procent ved hjælp af kunstig intelligens, såkaldt AI, som han havde lært sig at bruge ved hjælp af YouTube-videoer.

Andre læser også