Interview. Fotokunstneren Trine Søndergaard har bevæget sig fra rå og direkte skildringer af prostituerede til gådefuldt rygvendte rolige kvindeportrætter.
Stille billeder i tomme sale
Det skulle have været fotografen Trine Søndergaards helt store år. En stor retrospektiv udstilling hen over sommeren 2020 på Gøteborg Kunstmuseum, som siden gik til Dunkers Kulturhus i Helsingborg. En udstilling med helt nye værker på Gl. Holtegaard og til sommer en nedskaleret version af den svenske udstilling på Det Kongelige Bibliotek i København. Gøteborg-udstillingen åbnede 18. april, mens Danmark og Sverige var lukket helt ned. Der var ingen fernisering, men den kunne dog ses af det svenske publikum i små grupper hen over sommeren, mens den har stået publikumsklar – og aldrig åbnet – i Helsingborg siden 5. december. Her slutter den i midten af marts, men den digitale præsentation fortsætter til 15. maj.
5. februar åbnede udstillingen på Gl. Holtegaard. Den lukker til påske uden overhovedet at have været åben for publikum. I hast har stedet produceret en digital 3D-præsentation, og de er i gang med at stille stiger op udenfor, så man kan titte ind gennem glughuller i de matterede ruder.
Del:
