Kommentar. SAS-reklamens pointe er gængs på universiteterne.
Flyvske ideer
Man havde næppe forudset reaktionerne hos SAS, da man tirsdag lancerede en ny reklamekampagne. Med spørgsmålet »hvad er i virkeligheden skandinavisk?« indledes den to et halvt minut lange lækkert producerede video, der hurtigt giver et svar: »Absolut ingenting.« Herefter bliver en række ting, vi normalt finder national og kulturel stolthed i, oplistet og krediteret til lande uden for vores nordiske kulturkreds. Demokrati er fra Grækenland. Barselsorlov er fra Schweiz. Smørrebrød fra Holland. Vindmøller fra Iran. Papirclips (som nordmænd åbenbart er meget stolte over) stammer i virkeligheden fra USA.
Og sådan fortsætter den, indtil alt fra svenske kødboller til kvinders rettigheder er spredt ud over den øvrige klode, og vi er reduceret til en billig kopi af andre kulturers innovative arbejde. Budskabet er, at vi kun eksisterer i kraft af kontakt med omverdenen og derfor bør være både taknemmelige for denne store verden og i øvrigt rejse noget mere, helst med SAS, så vi ikke forvitrer i egen isolerede, indholdsløse selvtilstrækkelighed.
Del: