Typografi. Det nye design og de nye skrifttyper gør Weekendavisen mere overskuelig og nem at læse.

En velklædt avis

Det tager tid at producere Weekendavisen. Artiklerne skal researches ordentligt, de skal skrives og redigeres, korrekturlæses og så layoutes smukt.

Det tager også tid at trykke Weekendavisen. Tryk­pladerne med hver enkelt side skal monteres, og papiret fra de kæmpestore ruller skal gennem valserne i rotationspressen, farverne justeres, blækket synke ned i papiret, de lange baner tørres og foldes, aviserne skæres, bundtes og pakkes.

Det tager også tid at læse Weekendavisen. En aften. En weekend. En hel uge.

Kvalitet tager tid. Derfor har vi gjort os vældig umage med det nye design, som De nu sidder med i hænderne. Hovedsagen er som altid ordene og de begivenheder, de beskriver, og de tanker og holdninger, de udtrykker. Derfor er vores nye typografi enkel, funktionel og smuk. Det handler om at skabe den bedste læseoplevelse – både på papir og skærm.

Det samlede design er tro mod avisens historie og værdier. Vores nye smukke skrifttyper er tegnet af den danske skriftdesigner Henrik Kubel fra A2-TYPE i London, som blandt andet står bag typografien i New York Times Magazine, skiltene i Moskvas metro og har været med til at tegne logoet til Dronningens kommende 80-års fødselsdag. Det nye design er inspireret af de tre store danske designere, der alle har sat deres aftryk på Weekendavisen:

Knud Valdemar Engelhardt, arkitekt, designer og bogtrykker, der arbejdede på Berlingske Tidende i 1913-15. Arkitekten og grafikeren Gunnar Biilmann Petersen, som havde sin gang i Pile­stræde i 1930erne. Og hans elev på Kunstakademiet Erik Ellegaard Frederiksen, der kreerede Weekendavisens store redesign i 1989, som vi i dag fører videre.

Brødteksten er selvfølgelig det vigtigste. Vores nye Wea Tekst er tegnet specielt til avistryk. Den er designet, så bogstaverne virker optisk større, og teksten står tydeligt frem. Den står harmonisk i spalterne og giver et roligt udtryk.

Overskrifterne står i skriften Wea New Display og er en gentegnet version af Henrik Kubels overskrifter, som har været i avisen siden 2007. Den er klassisk, elegant og måske en anelse excentrisk i sit udtryk. Den nye kultursektion har fået sin egen udgave med fine tynde linjer. Læg mærke til den firkantede prik over i’et, der går igen i avisens bladhoved.

Avisens nye infoskrift til billedtekster, ledeord og mellem­rubrikker hedder Wea Sans. Den er inspireret af Knud V. Engelhardts smukke skilteskrifter fra 1920rne, og den er en fin og moderne partner til de mere klassiske overskrifter.

Måske har De allerede lagt mærke til, at vores avishoved på forsiden ser lidt anderledes ud, end det plejer. Teksten, der nu står lidt skarpere, er en ny version af Erik Ellegaard Frederiksens originale logo fra 1989.

Vi har beholdt det specielle, lave i, der skyldes, at vi engang havde Weekendavisen stående i to linjer – og der ikke rigtigt var plads til prikken over i’et.

Våbenskjoldet med bjørnen, der stræber efter kundskabens frugter, stammer fra Gunnar Biilmann Petersens version fra 1968, nu genskabt i et samarbejde mellem Henrik Kubel og gravør Martin Mörck.

Det er en fornøjelse at klæde en avis smukt på. Jeg håber, De sætter pris på Weekendavisens nye udtryk.

 

Læs også chefredaktør Martin Krasnik introduktion til den nye avis: »Repremiere!«