Debat. A.P. Møller-Mærsks CO₂-udledning er nedbragt med 41 procent per flyttet cargo set i forhold til niveauerne i 2008.

Et spørgsmål om innovation

 

John Kornerup Bang, Strategy Chief Advisor on Climate Change, A.P. Møller-Mærsk.

I A.P. Møller-Mærsk tager vi vores målsætning om CO₂-neutralitet i 2050 alvorligt. Det må der ikke herske tvivl om. Heller ikke selvom artiklen »CO₂-piraterne« (Weekendavisen 27. september) måske kan antyde noget andet.

Ved at fokusere på brændstofbesparende initiativer, innovative teknologier og banebrydende skibsdesign er Mærsk i virkeligheden at finde blandt frontløberne, når det gælder energieffektivitet.

Vores CO₂-udledning er i øjeblikket nedbragt med 41 procent per flyttet cargo set i forhold til niveauerne i 2008, hvilket er tal der skal ses i forhold til målsætningen fra FNs internationale søfartsorganisation, IMO, der sigter efter en 40 procent effektivitetsforbedring for industrien i 2030.

Selvom vi er foran, er vi langtfra i mål. Effektiviseringer af den nuværende dieselbaserede teknologi kan nemlig kun absorbere den vækst, vi har i forretningen – ikke tage os mod nul. Og vi går efter en fuldstændig reduktion i 2050, hvilket vil kræve en gennemgribende omstilling af det brændstof og den tilhørende infrastruktur, der driver vore skibe frem i dag.

Vi har travlt. For Mærsk opererer i dag mere end 700 skibe verden over med en gennemsnitlig levetid på 20-25 år, hvilket betyder, at en kommerciel løsning på et CO₂-neutralt skib skal stå klar i 2030, hvis vi skal være CO₂-neutrale i 2050 og levere på målsætningen.

Det giver os i praksis 11 år til at finde løsningerne til at nå målet, hvorfor det er nødvendigt, at vi forener vores fokus på kortsigtede reduktioner med et stærkt fokus på innovation og nye brændstoffer. At blive CO₂-neutral i skibsfart kræver et teknologisk spring.

Vi kigger selvfølgelig på alle muligheder undervejs, men det må ikke være løsninger, der står i vejen for det langsigtede og helt nødvendige fokus på at blive CO₂-neutral i 2050.

Vi har aldrig påstået, at den nuværende bæredygtige biobrændsel, som vi tester og tilbyder en række kunder, er løsningen på det hele. Men det gør en forskel i dag, fordi vi dermed allerede nu kan skabe et marked for CO₂-neutral transport og dermed få kunderne med på rejsen fra starten. Det giver os samtidig en uvurderlig viden om i morgen.

Det har vi brug for. Sagen er, at de teknologier, som er til rådighed i dag, ikke er fuldt ud anvendelige i vores industri, hvorfor der nødvendigvis påkræves andre løsninger til den maritime transport end til biler, tog og fly.

Det er nogle helt andre størrelser, vi taler om, når det gælder transport på havet. Et 400 meter langt containerskib kan eksempelvis medtage 20.000 containere og tilbagelægge lange distancer på verdenshavene. Skiftede man skibets nuværende hovedmotor ud med en elmotor i dag, vil det påkræve, at de fleste containere i stedet fyldes med battericeller, hvilket viser den mængde energi, der skal til for at drive et skib af sådan en størrelse.

Vi har brug for langsigtede løsninger, for vi har brug for skibene. 80 procent af alle varer transporteres nemlig over havet. Det skal vi være glade for. Søtransporten er den mest klimavenlige transportform, når det gælder global handel og lange transportafstande. Og mens transportsektoren udgør 23 procent af den globale CO₂-udledning, så stammer blot to til tre procent fra søfarten.

Når det gælder løsninger, kigger vi dog ikke ensidigt på skibsdesigns, skibets motorer og dets brændstoftanke. For at nå de langsigtede resultater er det også nødvendigt, at vi helt gentænker forsyningskæderne og skaber incitamentsstrukturer i markedet til at støtte op om nye løsninger.

Det er en stor og krævende opgave, som vi ikke kan løse alene, men som nødvendiggør samarbejde med først og fremmest energisektoren og små og store virksomheder, der er underleverandører til det nye energisystem. Det har vi klart meldt ud. Og vi er nødt til at forsøge os frem, da opgaven er kompliceret og ikke kan løses med et enkelt snuptag.

Klimakrisen vedrører os alle, og den skal løses – også i skibsfarten. Med vores ledende effektiviseringsarbejde, vores brede samarbejde og stærke innovationsindsats er vi klar til at møde udfordringen. Og vi skal nok nå i mål.

Dette er et debatindlæg og udtrykker derfor alene skribentens holdning. De kan indsende forslag til debatindlæg på opinion@weekendavisen.dk.

 

Læs også artiklen »CO₂-piraterne« her.