Ørkenfryd. Glyptoteket ejer, takket være brygger Jacobsen, verdens største samling af palmyrenske gravportrætter uden for Syrien og kvitterer nu med højtskummende udstilling om Palmyras storhedstid.
Palmyra genoplivet
Oasebyen Palmyra i det nordlige Syriens ørken var i flere århundreder et myldrende kulturelt knudepunkt. Mellem Vestens romerske imperium og – via kamelkaravanerne med kostelige handelsvarer som silke, krydderier, ædelsten, røgelse, farve og perler – Orientens Arabien, Indien og Kina. Historien er fejet gennem byen som vindpiskende ørkensand i mere end to årtusinder, meget fint illustreret i udstillingens start. Endevæggens foto viser ruinbyens templer, embedspaladser og kolonnader, som det så ud helt indtil 2015, mens byens skiftende udformning gennem tiden projekteres ned på et »lærred« af omrørt sand, der udviskes jævnligt med lyd og videografik af en sandstorm.
De første tre århundreder efter Kristi fødsel var Palmyras storhedstid. Byen var underlagt Rom, men her taltes græsk og Jesu modersmål, aramæisk. Antikkens polyteistiske religioner fra Rom og Athen, de lokale guder inklusive oasevandkildens ånd, det nærliggende Persiens ditto og tidlig kristendom, bidrog til en broget sameksistens i datidens Palmyra. Man kunne med en vis anakronisme fristes til at kalde den multikulturel, skønt det intet har med statssanktioneret ideologisk multikulturalisme at gøre. Snarere var det vel en udpræget pragmatisme, der netop trumfede kulturelle tilbøjeligheder; en transkulturel sans for karavanehandelens afsmittende rigdom på alle i Palmyra. Kamelerne skulle jo læsses og losses her, og varerne handles videre ved det lokale embedsværks og præsteskabs mellemkomst, ligesom Palmyras handelsmænd kunne træffes helt i Yemen, Pakistan og Rom.
Del:
