Redeligt. De fire uddannelsesforskere, som lektor Keld Skovmand anmeldte til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed, er blevet frikendt. Nævnet har sendt sagen videre til Aarhus Universitet, som nu skal undersøge for »tvivlsom forskningspraksis«.
Konspirationer og syndebukke
Sjældent har en bog om skoleforskning vakt så megen opmærksomhed, som lektor Keld Skovmands udgivelse på Hans Reitzels Forlag gjorde i februar. I Folkeskolen – Efter læringsmålstyringen retter Skovmand en kras kritik mod det videnskabelige grundlag for folkeskolereformen fra 2014 og de fire danske uddannelsesforskere, der ifølge forfatteren havde uforholdsmæssigt stor indflydelse på reformens tilblivelse. Ikke alene udfolder Skovmand med navns nævnelse og betydelig detaljeringsgrad sine anklager mod kollegernes påståede plagiering og citatfusk – i foråret 2018 anmeldte han dem også til praksisudvalget på Aarhus Universitet, som sendte sagen videre til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (NVU).
Skovmand-sagen har vakt opsigt i pædagogiske kredse, og flere landsdækkende medier – herunder Weekendavisen på forsiden den 25. januar – har lagt spalter til hans kritik, som for det meste har stået uimodsagt, fordi de fire anmeldte forskere ikke ønskede at udtale sig, før Nævnet havde truffet sin afgørelse.
Del:
