Historiens måske største popikon Michael Jackson er genopstået fra de døde og vendt tilbage i verdensscenens rampelys. I centrum for den pludselige interesse står desværre ikke den afdøde kunstners musikalske katalog, men derimod hans angivelige seksuelle misbrug af to mindreårige drenge, James Safechuck og Wade Robson. I dokumentarfilmen Leaving Neverland anklager de to mænd Michael Jackson for at have krænket dem seksuelt gennem en årrække fra slutningen af 1980erne til op i 1990erne.

Filmen er lavet af den britiske instruktør Dan Reed og blev første gang vist for et publikum på Sundance Film Festival den 25. januar i år. Den skabte international furore, allerede før den blev tilgængelig for offentligheden. Blandt aktivister har den ført til krav om boykot af Michael Jacksons musik. Hos fans har den vakt en rasende opstandelse. I forretningsverdenen har den udløst søgsmål i millionklassen. Og i resten af offentligheden har den sat post-MeToo-æraens i forvejen ophedede debat om kunstneres problematiske seksualmoral op i et nyt gear. I midten af det hele står rådvilde radioværter, kanalchefer og DJs, der skal finde vej i en ny, kompliceret virkelighed, hvor det bliver stadig sværere at holde en kunstners moral og værker adskilt.