Moderbinding. Den grønlandskfødte tidligere Mærsk-chef Verner Hammeken havde en vision om at grønlandisere selvstyrets eget rederi for at fremme uafhængigheden af Danmark. Hvad gik der galt, spørger Martin Breum og fotograf Klaus Holsting. De sejlede med et af rederiets skibe fra Aarhus til Nuuk for at finde svar.
Et skibbrud
Revolutionen var tænkt som et af de hidtil mest vidtrækkende forsøg på at øge Grønlands uafhængighed af Danmark. Væk med de stærke bindinger til den gamle kolonimagt, ind med et Grønland, der handler frit, køber og sælger på verdensmarkedet, uden at alt skal foregå via Danmark.
Kernen var en totalomlægning af Royal Arctic Line, Grønlands selvstyreejede rederi og vigtigste livline til resten af verden. Men projektet førte til voldsomme konflikter og tab og er nu kulmineret med detroniseringen af Verner Hammeken, rederiets administrerende direktør, og en kulegravning af hele selskabets økonomi, iværksat af Múte B. Egede, formand for Naalakkersuisut, Landsstyret, i denne uge.
Del: