Interview. »Som tysker ønsker jeg ikke, at vi skal leve uden Hitlers skygge. Det betyder dog ikke, at vi skal undlade at tage ansvar for nutiden og fremtiden i Europa og hjælpe andre,« siger Edward Berger, der har instrueret Netflix-filmen Intet nyt fra Vestfronten.

Døden er en mester fra Tyskland

Skyttegravskrige blev indtil for nylig set som en historisk anakronisme, men sådan er det ikke mere. »Situationen i det østlige Ukraine er grundlæggende blevet en skyttegravskrig,« lød det søndag på amerikanske CBS, og i The New Yorkers seneste reportage om Ukrainekrigen er overskriften: »Fanget i skyttegravene.«

Med den genkomst i baghovedet er det tankevækkende at se den nye spillefilm af tyskeren Edward Berger, Intet nyt fra Vestfronten. Et medrivende, malerisk, apokalyptisk epos, hvor oprivende naturscener og varme skildringer af kammeratskaber veksler ubarmhjertigt med en absurd voldsrus, hvor unge mænd kværnes til plukfisk i skyttegravene under Første Verdenskrig.

jevi
(f. 1965) er cand.mag. i historie og tysk (København og Freiburg) og uddannet i journalistik (Aarhus). Korrespondent i Tyskland, men skriver også om Europa og historieforskning. Har bidraget til 'Berlin' (Aarhus Universitetsforlag, 2012), forfattet 'Det nye tyske højre – politik, rødder, idéer' (Gyldendal, 2017) og skrevet om tysk erindringskultur i 'Geopolitical Amnesia' (McGill-Queen's University Press, 2020).

Andre læser også