Epilog. Roy Andersson føjer en fjerde film til værket om at være til. Hans statiske billedstil er unik. I Studio 24 hersker en anden tidsregning.
Termodynamikkens første lov
EGENTLIG skulle det vist være sluttet i 2014. Det var det år, Roy Andersson kom til Venedig med en af de længste titler i programmet: En due sad på en gren og funderede over tilværelsen. Det var, forklarede Andersson, den sidste film i trilogien om, hvad det vil sige at være et menneske og i live, som han begyndte at arbejde på i 1990erne, da han fik mod på at lave spillefilm igen.
En due sad på en gren færdiggjorde bevægelsen fra Sange fra anden sal (2000) og Du levende (2007). Som de andre film var den bygget af tableauer, 39 situationer, for at være nøjagtig, som alle var skudt i Anderssons statiske signaturstil. Ikke siden Alfred Hitchcock og Federico Fellini har en filmskaber været så opsat på at blive i studiet, hvor alle faktorer kan kontrolleres, og det er muligt at skabe en håndlavet virkelighed.
Del: