Standupkomikere er scenekunstens singer-songwritere. Genrens raison d’etre og publikumskontrakten på en comedyklub er, at den optrædende både er producerende og udøvende, at hun både skriver og fremfører materialet. Det er ingen selvfølge; historisk har komponist og musiker været to adskilte fag, ligesom komikforfatteren og -skuespilleren har delt opgaverne mellem sig i standupgenrens mange forløbere, mest oplagt revyen og tv- og radiosatiren. Men siden standupkomikerne overtog magten i det leende Danmark og blev tidens velhavende og feterede superstjerner, har man måttet mestre begge registre for at kalde sig komiker. 

Det er denne kontrakt, den postulerede ærlighed i materialet, som giver genren dens appel, men det stadig mere forvænte publikum får også lettere ved at skelne de to discipliner fra hinanden. Det bedste eksempel så vi herhjemme med det ikoniske show Bytte Bytte Købmand (2010), hvori Thomas Hartmann og Anders Matthesen byttede materiale, så ingen kunne være i tvivl om deres respektive forcer. Hartmanns materiale var overlegent, Matthesens levering ditto.