Signalkunst. Anders Bonnesens dekonstruerede konceptkunst forvirrer beskueren. Måske mere end nødvendigt.
Skilteskov

Den visuelle side af Anders Bonnesens skiltekonceptkunst kan fremkalde en vis perpleksitet hos beskueren. PR-foto: Mark Dyer Mark Dyer
Da jeg kørte gennem byen Mørke på vejen til Randers Kunstmuseum for at se Anders Bonnesens udstilling, tænkte jeg lidt over pr-skiltet, der stod i vejkanten som en slags appetitvækker for at tage ophold her: »Et lys i hverdagen.« Klart nok. Nogen har tænkt det som en lys idé, når man er bosat i Mørke året rundt. Men er det sjovt? Således optanket ankom jeg til Randers Kunstmuseum, der viser en hel skilteskov af finurligheder af billedkunstneren Anders Bonnesen, der viser en stort anlagt udstilling af værker med sproglig signalværdi.
Det er set før i kunsthistorien og gode eksempler på kunstnere, der har tænkt i billeders signalværdi, er også inddraget i Anders Bonnesens udstilling, heriblandt Albert Mertz, Poul Pedersen (kaldet Bogstav-Poul) og randersbysbarnet Sven Dalsgaard. Der er en overflod af værker på udstillingen. Fra gulv til loft lyser klare farver på gulvtæpper, møblement og malerier, som ligner vejskilte. Alt sammen forsynet med et lille sprogligt eller piktogrammisk tvist, der skal få beskueren til at undres eller glædes eller irriteres, netop som lyset i hverdagen opleves i gennemkørsel af Mørke.
Del: