Anmeldelse: Fremmed – Det første opgør. Point til danskeren, der spillefilmsdebuterer med en blodig voksenfilm om jæger- og bondestenalder. Selvom opgaven viser sig lige så svær, som den lyder.
Så fik dansk film sig et tidsspand på 6.000 år
Der er mange ting, som jeg principielt er vild med ved Mads Hedegaards debutspillefilm Fremmed. Den handler om en kvindes ekstreme liv i overgangen fra jægerstenalder til bondestenalder i det område af verden, vi i dag anlægger motorveje og monokulturelle landbrug på, rydder natur for at bygge nyt på, og i hvis åer vi hælder gift, og som vi i dag har afgrænset og kalder for Danmark.
Det er jo i sig selv en herlig overraskelse, at Hedegaard hermed har skænket os den voksne filmgenre stenalderactiondramaet. Måske han er blevet inspireret af sin hovedperson Kim i sin underholdende dokumentarfilm Kim Kanonarm og rejsen mod verdensrekorden (2001), der sætter sig for at spille sit foretrukne arkadespil fejlfrit 100 timer i streg, fordi … hvorfor ikke?
Del: