Kulturnote. Jeff Koons, en af verdens rigeste billedkunstnere, fik angiveligt stoppet en kritisk artikel i et lille tidsskrift.
Milliardærens magt
Kunsthistoriker Romy Golan fra New York syntes selv, hun havde fået en fremragende idé, da hun en dag i Paris tæt ved kunstmuseet Petit Palais besigtigede Jeff Koons' Bouquet of Tulips (2019), en monumental og meget omdiskuteret udendørsskulptur formet som en hånd, der holder en buket kulørte, ballontulipaner.
Golan så i Koons' 12 meter høje værk, der angiveligt skal ære ofrene for terrorangrebet i den franske hovedstad i 2015, en reference til Fernand Léger og Charlotte Perriands murcollage ved Verdensudstillingen i Paris i 1937. Mens fascismen løb hen over Europa, skabte Léger og Perriand et værk, i hvis centrum tre næver hæver buketter af vilde blomster.
På det respekterede newyorker-kunsttidsskrift The Brooklyn Rail var redaktør Charles Schultz ifølge The New York Times også begejstret. Ikke mindst fordi Golan endda havde sikret sig et interview med den selvbevidste Koons. Aftalen blev, at Golan efterfølgende skulle skrive et stort, gerne kritisk essay om Koons og blomsterne som antikrigsmotiv.
Golan interviewede Koons og afleverede siden sit essay, som Schultz kvitterede for med roser. Hun skulle dog lige sende essayet omkring Koons' studie, lød redaktørens melding. Det gjorde Golan, og svaret faldt prompte. I en mailkorrespondance, som The New York Times er i besiddelse af, gav Koons udtryk for, at han følte sig slemt misforstået.

Den verdensberømte kunstner mente, at Golan havde udlagt Bouquet of Tulips som et kynisk og voldeligt værk. Essayet var en »æreskrænkelse«, og Koons advarede The Brooklyn Rail mod at bringe teksten. Phong Bui, bladets udgiver, besluttede herefter ikke at udgive Golans essay.
»Jeg synes, det er patetisk. Et tidsskrift, der netop skulle garantere meningsudveksling og ytringsfrihed,« fnyste Golan i The New York Times.
I samme avis forsvarer Bui i denne uge sin kontroversielle beslutning med henvisning til, at tidsskriftet er et nonprofitforetagende og ikke er »egentlig journalistisk«, men snarere en »månedlig meditation over kunsten«.
Bui, der selv er kunstner, tilføjede, at Golans essay »havde været meget ubehagelig læsning for Jeff (Koons, red.)«, og at han selv »altid vil stå på kunstnerens side«, da han er »klar over, hvordan disse ofte lider stort«.
68-årige Koons råder over en formue på godt tre en halv milliard kroner. Hverken han selv, hans medarbejdere eller hans galleri, Pace, har ønsket at kommentere sagen.
Del:

