Ledestjerne. Hvor skal man sidde, når man går til koncert? Så man kan se dirigenten, lyder svaret.

Maestro

Der er tre ønskeroller for en mandlig skuespiller. Hamlet, Napoleon og dirigent. Et udsagn fra en svunden tid, tilskrevet den østrigske skuespiller Oskar Werner, som herhjemme huskes fra Truffauts film Jules og Jim (1963), hvor han var den flegmatiske Jules over for Jeanne Moreaus lidenskabelige Cathérine. Vi biografgængere oplevede kun Oskar Werner som gebrokkent fransktalende, men han var Østrigs mest feterede skuespiller på Burgtheater i Wien med en fabelagtig diktion. Hamlet scorede han selvfølgelig på hjemmebanen. I filmen Interlude (1968) var han dirigent og talte engelsk, rollen som Napoleon var han tiltænkt af Stanley Kubrick i en aldrig realiseret film.

Utallige karakterskuespillere har prøvet at agere dirigenter. På det seneste i Tár med Cate Blanchett og i Maestro med Bradley Cooper. Todd Field har instrueret Tár om den fiktive dirigent Lydia Tár, Bradley Cooper klarer selv rollen som Leonard Bernstein. Blandt den amerikanske dirigents talrige overleverede opførelser har han valgt med ustyrligt held at kalkere Lennies koncert med Mahlers anden symfoni »Opstandelse«.

peter.johannes
(f. 1941) Kulturskribent. Roman: Flugten til Ægypten. Gyldendal 1967. Eksamen: Cand. phil. i dansk. Københavns Universitet 1969. Instruktørlinje: Den danske Filmskole 1969-1971. Dansklærer: Nørre Gymnasium 1972-2002. Dramaturg: Rialto Teatret 1986-1989. Filmlærer: Krogerup Højskole 1987- 1991. Musik- og teateranmelder: Weekendavisen fra 1993.