Udsyn. Fotografiets blik på verden er både sagligt og magisk i to indbydende, aktuelle udstillinger.
Lysmagi
Siden fotografiet for omtrent hundrede år siden fik etableret sig med institutioner, genrer og professioner, har man groft sagt skelnet mellem to sider af mediet: at registrere virkeligheden sagligt og rationelt – det gælder for eksempel det journalistiske og det videnskabelige fotografi – og så den side, hvor det magiske, iscenesættende og grafisk eksperimenterende blev prioriteret eller: fotografiet som kunst.
På mange måder er det en helt forkert og kunstig skelnen, der går imod fotografiets muligheder og mediemæssige fascinationskraft, og som på ingen måder prægede mediets tidligere pionerer. I de senere år har mange yngre kunstnere netop fundet tilbage til og dyrket nogle af disse mere dobbelttydige sider af fotografiet, som havde så stor gennemslagskraft i mediets tidlige år. Vi har for eksempel set Nicolai Howalt anvende analoge teknikker på gammelt fotopapir eller lave abstrakte fotografier med Niels Finsens lysterapeutiske linser fra slutningen af 1800-tallet.
Del: