Udsyn. Fotografiets blik på verden er både sagligt og magisk i to indbydende, aktuelle udstillinger.

Lysmagi

Siden fotografiet for omtrent hundrede år siden fik etableret sig med institutioner, genrer og professioner, har man groft sagt skelnet mellem to sider af mediet: at registrere virkeligheden sagligt og rationelt – det gælder for eksempel det journalistiske og det videnskabelige fotografi – og så den side, hvor det magiske, iscenesættende og grafisk eksperimenterende blev prioriteret eller: fotografiet som kunst.

På mange måder er det en helt forkert og kunstig skelnen, der går imod fotografiets muligheder og medie­mæssige fascinations­kraft, og som på ingen måder prægede mediets tidligere pionerer. I de senere år har mange yngre kunstnere netop fundet tilbage til og dyrket nogle af disse mere dobbelt­tydige sider af fotografiet, som havde så stor gennemslags­kraft i mediets tidlige år. Vi har for eksempel set Nicolai Howalt anvende analoge teknikker på gammelt foto­papir eller lave abstrakte fotografier med Niels Finsens lys­terapeutiske linser fra slutningen af 1800-tallet.

sandbye
(f. 1964) er cand.mag. og ph.d. i litteraturvidenskab og moderne kultur, professor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet og kunstanmelder. Hun har været kunst- og fotografikritiker ved Weekendavisen siden 1995. Har bla. skrevet Det iscenesatte fotografi, Mindesmærker. Tid, erindring og historie i fotografiet, Manual til Dansk Samtidskunst (sammen med Lisbeth Bonde) og Kedelige Billeder, fotografiets snapshotæstetik og redigeret Dansk Fotografihistorie og Digital Snaps - The New Face of Photography.