Anmeldelse. På Aarhus Teater forløses Dostojevskijs Idioten i en filmisk undersøgelse af forholdet mellem sandhed, perspektiv og fortælling.

Kampen om sandheden på russisk 

Foran en knap størknet blodpøl står de syv medvirkende i Idioten og taler i munden på hinanden. De ønsker hver især brændende at fortælle os, hvordan det kom dertil, at den på én gang forføreriske og groft udnyttede Nastasja Filipovna (Rosemarie Mosbæk) endte sit liv så tragisk lige dér bag dem. Alle afbryder alle, indtil Ganja (Emil Busk Jensen), sekretær hos familien Jepantjin, får lov at indlede sin fortælling.

Ganja tager imod unge fyrst Mysjkin (Emil Prenter), der ankommer hos den velstående familie i Sankt Petersborg uden et egentligt ærinde. Mysjkin introduceres for generalinde Jepantjin (Mette Døssing) og dennes datter Aglaja (Laura Kronborg Kjær), der smovser kaviar ved et langbord. De vil helst underholdes af den mærkelige nytilkomne, som dog hellere taler om verdens ondskab og Aglajas ynde. De tror oplagt, at han er en udspekuleret svindler.

xahb
(f. 1982) er cand.mag. i idéhistorie og har skrevet for Weekendavisen siden 2009. Han er sports- og kulturskribent samt litteratur- og teaterkritiker. Han har skrevet en lang række bøger om sport til både børn og voksne, blandt andet Spillets forvandling, Europæisk fodbold i 30 år (2019) og Om fodbold (2021).