Til tiden. I Silkeborg er en gigantisk mønstring af kunst fra Ukraine ikke blot betagende, men også aktuel.

Hvide prikker hen over grænserne

Hvad ved vi egentlig om Ukraine, er der sikkert mange, der som mig tænker for tiden. På det smukke, naturskønt beliggende KunstCentret Silkeborg Bad kan man lige nu se en meget stor mønstring af nyere kunst fra Ukraine med fotografi, maleri, tegning, skulptur, installation og video. Udstillingen, der er sammensat til stedet, er blevet til på initiativ af kunstneren Sergei Sviatchenko, som er ukrainer, men kom til Danmark for 30 år siden og bor i Silkeborg. Den er skabt for at fejre, at det er 30 år siden, Danmark etablerede diplomatiske og kulturudvekslende forbindelser med det nye, selvstændige land Ukraine, men arrangørerne havde nok ikke drømt om, hvordan konteksten for den nyåbnede udstilling udviklede sig.

Vi er sikkert mange, der lige for tiden med overraskelse googler os frem til, hvor stort et land Ukraine er, og hvor mange der rent faktisk bor der. I det hele taget er vores læringskurve i forhold til at forstå Ukraine, dets historie og indbyggere ret stejl i disse dage. Alene af den grund skal denne store udstilling varmt anbefales. Det er en måde at få indsigt i, hvordan der ser ud, hvordan der tænkes, hvor ens og hvor forskellige vi er – gennem kunsten. Det gør udstillingen smertelig aktuel og vigtig.

sandbye
(f. 1964) er cand.mag. og ph.d. i litteraturvidenskab og moderne kultur, professor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet og kunstanmelder. Hun har været kunst- og fotografikritiker ved Weekendavisen siden 1995. Har bla. skrevet Det iscenesatte fotografi, Mindesmærker. Tid, erindring og historie i fotografiet, Manual til Dansk Samtidskunst (sammen med Lisbeth Bonde) og Kedelige Billeder, fotografiets snapshotæstetik og redigeret Dansk Fotografihistorie og Digital Snaps - The New Face of Photography.

Andre læser også