Insektmusik. Den elektroniske musikgenre footwork er rejst fra Chicagos gader til de internationale musikspalter. Lørdag brillerede genrefornyeren Jlin på Haven, mens RP Boo på sit nye album fastslår sin pionerstatus.
Hårdhændede håndklap
Fordrejede gyserskrigssamples gjalder ud over det tyndt befolkede område foran scenen på Haven Festival i Refshaleøens tidligere industrihavn. Det er lørdag eftermiddag, og Jlin ser dødsenscool ud på scenen med sine dreadlocks og Matrix-solbriller. Hun laver et lille, diskret håndkantslag i luften, når et beat rammer særlig svedigt. Det føles som at få smæk af en algoritme. Og det groover på en underligt kubistisk måde, når de spinkle, glasagtige beats falder i synkoperede kaskader, og den tyktflydende kviksølvbas brummer i mellemgulvet. Foran scenen står en henrykt ung kvinde med pink hår og alt for lange sweaterærmer og danser shuffle – en dansestil, som ellers er forbundet med hårdtpumpede genrer som trance og hardstyle.
Med Jlins optræden på Haven Festival er footwork i sandhed ankommet fra det amerikanske rustbælte til den danske kulturelle klasses mikrobryggede ghetto. Jlin alias 31-årige Jerrilynn Patton fra byen Gary i Indiana har medvirket til at introducere genren for et lyttepublikum, som aldrig har sat en fod på en klub i Chicago.
Del:
