Anmeldelse: Faderen, sønnerne og helligånden. De to ødelagte brødre fra den storhittende dokumentarfilm Testamentet lever og har det skidt. I opfølgeren Faderen, sønnerne og helligånden får vi en endnu dybere, og hårdere, lektion om forbindelsen mellem flugt og håb.

Håbet er et skampisket æsel

Med løfte om en fed fremtid trak håbet afsted med to ødelagte brødre – døgenigten Henrik og stofbrugeren Christian – i Christian Sønderby Jepsens skramlede, poetiske åbenbaring for dansk dokumentarfilm, kæmpehittet Testamentet fra 2011, der helt unikt gjorde hård socialrealisme til noget, man gennem to karismatiske hovedpersoner kunne spise popcorn til, gispe over, grine med og inderligt heppe på.

Morfar, familiens patriark, var omsider død i Tyskland. Den kæmpearv, de jyske brødre havde ventet hele livet, var inden for rækkevidde. De to havde ikke lige fået gjort noget konstruktivt med deres liv indtil da, men nu! Eller hvad? For hovsa, skulle moster Petra faktisk arve det meste – ifølge et mystisk håndskrevet testamente auf Deutsch

(f. 1983) er kulturkritiker og -journalist, uddannet fra Københavns Universitet i Litteraturvidenskab og Moderne Kultur – med filmstudier på Columbia University i New York og på Paris 7. Har tidligere været ansat som filmanmelder og podcastredaktør på Politiken og senest som kulturredaktør på Dagbladet Information. Skriver om film og fjernsyn, tidsånd, pop og magt.