Peter Heise. Operaen Drot og Marsk er bæredygtig romantik. Og sammen med en lang række nye udgivelser, der rummer over 300 sange, kommer Heises sangrigdom endelig inden for vor rækkevidde.

Guld fra det gamle Danmark

Før Det Kongelige Teater lukkede ned, stod begge vore nationaloperaer på programmet: Carl Nielsens Maskarade fra 1906 og Peter Heises Drot og Marsk fra 1878. Det københavnske hurlumhej over for det jyske attentatdrama. Operaen om mordet på kong Erik Klipping i 1286, et kort ridt fra Viborg, er måske ikke lige sagen som festforestilling ved kongelige begivenheder. Lige så lidt som Giuseppe Verdis Maskeballet om mordet på kong Gustav 3. i hjertet af Stockholm 1792 kan tendere mod at blive svensk nationalopera. Verdi blev i sin tid tvunget til at flytte handlingen til Boston for ikke at fornærme majestæter. Vi kunne morderlig godt tænke os Finderup Open Air Festival hvert tiende år med fuld afbrænding af laden, der med de rette sponsorer kunne være en udfordring for internationale rumkunstnere. Wagners oprindelige kongstanke med Festspilhuset i Bayreuth var, at den lette trækonstruktion skulle afbrændes efter sidste opførelse af Nibelungens Ring for at markere det kultagtige ved projektet. Det skete heldigvis ikke.

Det Kongelige Teaters Drot og Marsk-opførelse fra 2019 er netop udkommet på DACAPO. Dirigent er Michael Schønwandt, ganske som ved indspilningen fra 1992 på CHANDOS. Dengang var det DR SymfoniOrkestret, der fremmanede det skumle efterårsvejr op til 22. november 1286. Sankt Cecilias nat. Skæbnestund for nok en katolsk hersker, da John F. Kennedy besøgte Dallas i 1963.

peter.johannes
(f. 1941) Kulturskribent. Roman: Flugten til Ægypten. Gyldendal 1967. Eksamen: Cand. phil. i dansk. Københavns Universitet 1969. Instruktørlinje: Den danske Filmskole 1969-1971. Dansklærer: Nørre Gymnasium 1972-2002. Dramaturg: Rialto Teatret 1986-1989. Filmlærer: Krogerup Højskole 1987- 1991. Musik- og teateranmelder: Weekendavisen fra 1993.

Andre læser også