Teater. Ibsen som dødsmeteor på Folketeatret.
Gengangere
I sit livs fortsat bestyrtende lavinekunst kaster Henrik Ibsen som en klartskuende kyklop dramaerne Et Dukkehjem, Gengangere og En Folkefjende mod den kompakte majoritet og må hver gang efter plasket at dømme regne med, at det stupide menneskehav gang på gang tager fejl. Det menneskehav kan opleves i fuldt brus på Nørrebro Teater, hvor den stensikre gigantskuespiller Søren Pilmark står model til en pulverisering af samtlige finesser i Ibsens labyrintiske gyser.
Gyser skulle ellers være varebetegnelsen for Gengangere, der hårdnakket fra sin fremkomst er blevet betragtet som et skæbnedrama om syfilis, nedarvet fra en udsvævende far til en skrøbelig livshigende søn. Den herboende norske forsker Jørgen Haugan har ellers i det fabelagtige tværsnit Dommedag og Djevlepakt på Norsk Gyldendal afmagnetiseret de værste klicheer om Ibsens skuespil, men de kan selvfølgelig i fornyet form udbasuneres, især når anmelderkorpset finder det festligt.
Del: