Mandelgaver. Weekendavisens operaanmelder tipper om, hvortil operarejsen 2024 bør føre hen.

Et sted skal man jo være

Rejs ikke efter kunstneren, rejs efter værket. Det sender ikke sygemelding. Her taler vi for døve øren. Det er kunstneren, der er magneten. Repertoiret kommer i anden række. Grib i januar 2024 efter de største stjerner. Er De i Paris, er den russiske sopran Anna Netrebko efter at have distanceret sig fra Putin-styret atter på scenen i Opéra Bastille 21., 23., 25., 27. og 30. januar i den tragisk smægtende divarolle i Francesco Cileas opera Adriana Lecouvreur sammen med sin mand, tenoren Yusif Eyvazov. Priserne må være pebrede, men det er slet ikke denne vej, vi bereder for Dem. Rejs i stedet efter de store regissører, og da er det om at spole tilbage til Berlin. 

I Schiller Theater, der nu danner husly for Komische Oper, som renoveres, kan den veritable eksilrusser Kirill Serebrennikov opleves som genial spielverderber med sin opsætning af Mozarts opera Così fan tutte 6., 12., 19. og 27. januar, Mozarts fødselsdag. En forestilling oprindelig kreeret til Opernhaus Zürich og endnu på programmet 28. januar og 3., 7. og 10. februar. Her lader avantgardisten Serebrennikov de to lebendige vovehalse Ferrando og Guglielmo drage i krig på skrømt for at narre deres kærester og så helt uden for nummer øjeblikkelig blive skudt. Regiteater så det batter.

peter.johannes
(f. 1941) Kulturskribent. Roman: Flugten til Ægypten. Gyldendal 1967. Eksamen: Cand. phil. i dansk. Københavns Universitet 1969. Instruktørlinje: Den danske Filmskole 1969-1971. Dansklærer: Nørre Gymnasium 1972-2002. Dramaturg: Rialto Teatret 1986-1989. Filmlærer: Krogerup Højskole 1987- 1991. Musik- og teateranmelder: Weekendavisen fra 1993.