Da jeg i 1984 på­begyndte arbejdet på det manuskript, der skulle ende som romanen om Martin & Victoria, var mit ambitionsniveau tårnhøjt. Ellers er der jo ikke noget ved det. At bogen skulle ende som »ungdomsroman«, havde jeg ikke fantasi til at forestille mig, men den slags er man ikke selv herre over. For ikke blot skulle romanen handle om den første fatale forelskelse, den skulle tegne et portræt af det årti, den udspillede sig i. Det vil sige de på én og samme gang forbandede og fortryllede 1970ere, hvor jeg selv havde gennemlevet min pubertet og tidlige ungdom. Også fordi jeg ikke rigtigt oplevede, at årtiet, laset som det var, havde fået den position i litteraturen, der tilkom det, men hvad ved jeg, så belæst er jeg heller ikke.

Der var rigtigt mange løse ender, som ikke ville samle sig, ideerne stod i kø for at komme til, men én ting vidste jeg fra begyndelsen: Musikken skulle spille en lige så central rolle i handlingen, som den havde gjort i virkeligheden. Og dermed mente jeg naturligvis rockmusikken, der oplevede sin storhedstid i nævnte årti. Der blev i hvert fald udsendt så mange klassiske albums og givet så mange uforglemmelige koncerter, at det stadig er muligt at tage næring deraf.