Bridgerton. Endelig en mulighed for at dyrke det glitrende og forgyldte, som normalt er forkætret i det funktionelle, moderne liv.
Empire i farver
I England er salget af luksuriøse himmelsenge steget med 25 procent siden december, mens efterspørgslen på franske antikviteter er fordoblet, og på nettet er søgninger efter korsetter, lange handsker og perlebesatte hårbøjler stærkt øget. Det er Bridgerton-effekten: Lanceringen af tv-serien Bridgerton – der på sin helt egen måde blander velkendte Jane Austen-temaer med det amerikanske teenagehit Gossip Girl – har fremkaldt en hidtil uopdaget kærlighed til empirestilen fra det tidlige 1800-tal hos mange.
Serien er med foreløbig 82 millioner seere Netflix’ mest populære nogensinde og har også den forholdsvis sjældne ære at være direkte inspiration til påklædning og indretning. På TikTok genskaber unge stilen med ting fra deres egen garderobe: kjoler i empiresnit, tiaraer og en laber palet af pastelfarver. Vogue har allerede leveret guiden til »Hvordan man klæder sig som en debutante«, og der er gør-det-selv-tips at finde på nettet, hvis man vil lave en lampe med skærm af strudsefjer eller hækle sig et ingenue-sjal.
Del: