Selvcensur. Patrick Chappatte var ansat på The New York Times, indtil avisen afskaffede samtlige politiske tegninger. Den kendte satiretegner om retten til at portrættere det, han kalder »menneskelivet i al sin absurditet«.

Den livgivende satire

I midten af 90erne købte Patrick Chappatte en enkeltbillet fra Geneve til The New York for at jagte en »crazy« drøm: Han ville overtale verdens mest berømte avis til at hyre sin første satiretegner. The New York Times havde aldrig før haft politiske vittighedstegninger, og de skulle heller aldrig have nogen, lød svaret fra avisens Art Director.

I årevis skabte Chappatte tålmodigt illustrationer til debatsiderne og bogtillægget, indtil han rejste til Paris og endelig, i 2013, overbeviste avisens internationale redaktion om at ansætte ham som fast satiretegner. Hans streg blev vist på The New York Times’ hjemmeside og på avisens sociale medier, oversat til spansk og kinesisk, og han vandt flere priser for sine enkle linjer og præcise jokes, der spiddede alverdens uretfærdighed. Som han siger til mig, den 53-årige satiretegner: