Kulturnote. Da flere koreanske musikere trådte op på scenen i Japans mest ikoniske musikshow, gik seerne i sort.
Blev Japans nytårsshow for koreansk?
Siden 1953 har den japanske public service-station NHK budt på et særligt nytårsevent kaldet Kōhaku Uta Gassen. I gallaprogrammet, der vises i den bedste sendetid den 31. december hvert år, fordeles de mest populære musikstjerner på to konkurrerende hold, et rødt for kvinder og et hvidt for mænd.
De to hold skal i løbet af aftenen dyste mod hinanden om et dommerpanels og publikums gunst. Både musikalsk performance, koreografi, kostumer, hår, makeup, lyd og lyssætning tæller med i den samlede bedømmelse.
Kōhaku Uta Gassen er stadig populært blandt de optrædende og tv-seerne, men denne gang var langtfra alle tilfredse med den ikoniske fjernsynsbegivenhed. Avisen The Japan Times skriver således, at målinger viser, at blot en tredjedel af tv-seerne denne gang giver en positiv vurdering af nytårets musikalske duel. Det er den laveste rating i programmets historie.
Men hvorfor dog? En del af forklaringen skal findes i aftenens sidste optræden af den berømte J-pop-duo Yoasobi, der med monsterhittet »Idol« satte ny rekord med 21 uger i træk som nummer et på Billboard Japan Hot 100.

Under Yoasobis performance var de koreanske K-pop-grupper Seventeen, Stray Kids og NewJeans lidt overraskende inviteret med på scenen, hvilket følgelig faldt mange brugere på sociale medier for brystet. For hvorfor nu et koreansk islæt midt i denne stolte japanske tradition?
The Japan Times melder om ualmindelig stor digital aktivitet vedrørende Kōhaku Uta Gassen, ikke mindst blandt Japans unge, der betragtede Yoasobis stunt som et kluntet, kommercielt forsøg på fremtidssikre det gamle program ved at række ud til det koreanske marked.
Ironisk nok var heller ikke de mange koreanske seere glade for at overvære en japansk-koreansk forbrødring på scenen. På det sociale medie X mente utallige K-pop-fans, at Seventeen, Stray Kids og NewJeans var placeret for langt tilbage på scenen og blev reduceret til backupdansere, og at den japanske duo og ikke mindst programmets producere derved devaluerede de sydkoreanske musikeres status.
Tilbage står vel, at en aldrende gigant som Kōhaku Uta Gassen – på linje med Oscar-uddelingen i USA – trods svigtende seertal i en stadig mere fragmenteret underholdningsbranche stadig er i stand til at generere momentvis skandale og opmærksomhed.
Del:

