Dommedag. Morten Brask har skrevet en dystopisk, kristen vækkelsesroman, der synker i knæ under sin egen alvorstyngde.
Størst af alt er håbet
Morten Brasks nye roman er en stor nadveropdækning af apokalyptisk kristensymbolik og vist også en trosbekendelse. God litteratur er det dog ikke.
Måske et spinkelt jordskælv fortælles af Daniel, der altså har navn til fælles med ham fra Daniels Bog i Det Gamle Testamente. Denne Daniel var jo ekspert i profetiske drømmesyn og apokalyptiske forudsigelser, og på samme måde vågner romanens Daniel op på første side med sære fornemmelser af forandringer. Hans franske kone, den meget religiøse arkitekt Gabrielle – der deler navn med ærkeenglen Gabriel, som i Bibelen hjælper med at tolke Daniels syner – er forsvundet. Politiet har efterlyst hende, men forgæves. Da et lig dukker op i et udbrændt sommerhus, tyder alt på, at det er Gabrielle, men Daniel nægter at tro på det. I stedet følger han et digitalt spor fra hendes mobiltelefon til Gabrielles families hus i Sydfrankrig.
Del: