Udkrængning. Komediens beskrivelse af muslimernes profet er både grotesk, småpornografisk og dybt interessant som vidnesbyrd om kristen/islamisk udveksling.
»Se mig, se Muhamed!«
Kurt Westergaard tegnede som bekendt Muhammad én fatal gang i september 2005. Men Westergaard var naturligvis ikke den første i Vesten. Muhammad er blevet fremstillet som Antikrist selv og bogstaveligt talt som en helvedesfigur. Bolognas hovedkirke rummer således en sengotisk fresko, der forestiller helvedet. I mylderet af fortabte ligger en turbanbærende, bagbundet og nøgen Muhammad udstrakt på en klippe som en anden Prometheus, alt imens en djævel maltrakterer ham. I løbet af nullerne var kirken genstand for to forpurrede jihadistiske terrorplot – angiveligt på grund af kirkens »muhammadtegninger«.
Hele sceneriet er inspireret af Dantes beskrivelse af Helvedet i Den guddommelige komedie. Dantes egen fremstilling af Muhammad er endda endnu mere grotesk og uhyggelig end freskoens:
Del: