The Brandts. De var lige tilpas flamboyante og kosmopolitiske til den nye tid og vakte passende anstød.
Masser af succes
Det er oftest lettere at få succes end at fastholde den. Det legendariske par Margit og Erik Brandt er et godt eksempel på netop dét: De bragede ind på scenen midt i 1960erne, begge blot først i tyverne, men allerede klar til at sætte lillebitte Danmark i forbindelse med den store modeverden derude. Man kan faktisk knap fatte, hvor meget de opnåede, inden de fyldte 30. De kom hjem fra et læreår i Paris med eneforhandlingen på Louis Férauds modeller i Danmark og lancerede straks også deres eget mærke, B-age – et navn, der spiller på og udvider ordet teenage, for de så klart, at ungdommen var den nye målgruppe. Ved siden af skabte de mærket Margit Brandt Design og åbnede butik i Niels Hemmingsensgade, hvor man også kunne købe tøj fra Emilio Pucci og parisiske modehuse, fik international succes og villa i Vedbæk, selvfølgelig indrettet i præcis deres moderne stil. Så endnu flere butikker og masser af internationale samarbejder. Det hele gik stærkt. De var lige tilpas flamboyante og kosmopolitiske til den nye tid og vakte lige tilpas anstød til at fastholde interessen.
Den danske modescene blev aldrig den samme igen – eller snarere: Den blev til. Før da kunne de mest velbeslåede ganske vist få skræddersyet sæsonens parisiske kreationer i datidens modesaloner, men der var en ny længsel efter smart tøj til unge kroppe og en mere demokratisk mode, netop som Brandt’erne kom på banen. Timingen kunne ikke have været mere perfekt, og de havde udsøgt næse for tidens tendenser. Men ingen kurve stiger for evigt.
Del: