Interview. Den spanske forfatter Ildefonso Falcones har genskabt Barcelonas modernistiske guldalder, som endte brat i 1909, da sociale protester skabte frygt blandt borgerskabets mæcener.

Den catalanske eksplosion

I sommeren 1909 stod Barcelona i flammer. En generalstrejke indkaldt i protest mod Spaniens krigsførelse i Marokko udviklede sig til en ugelang besættelse af byen, og det kom til ildspåsættelser og voldsomme gadekampe ført an af anarkister og republikanere. Mere end 100 bygninger blev sat i brand, heraf 80 kirker, og op mod 150 civile mistede livet i det, der af eftertiden skulle blive døbt »Den Tragiske Uge«.

De dramatiske begivenheder i Barcelona spiller en væsentlig rolle i den spanske forfatter Ildefonso Falcones’ nye roman, Sjælemaleren, der netop er kommet på dansk. Romanen om den faderløse kunstnerspire Dalmau Sala tegner billedet af en by spændt ud mellem en dunkel og kaotisk underverden, hvor masserne lever i elendighed, og en selvbevidst overklasse, der uden for de gamle bymure opfører et sandt overflødighedshorn af overdådige og fabulerende paladser i tidens toneangivende modernismestil – Cataloniens verdensberømte pendant til den franske art nouveau og den tyske jugendstil.

Andre læser også