Kære læser

I nat var årets korteste nat, og nu bliver dagene igen kortere og nætterne længere.

Det kan jo være både godt og skidt – ligesom mit sidste nyhedsbrev i denne omgang, der har prøvet at blande det sure med det søde. 

Dagen ifølge ...

Hver dag giver Weekendavisens skribenter et personligt perspektiv på dagens og tidens mest bemærkelsesværdige historier. Tilmeld Dem nyhedsbrevet her.

Hermed giver jeg tilladelse til, at Weekendavisen dagligt sender en mail med udvalgte historier og i tilfælde af særlige historier og ekstraordinære begivenheder mere. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan De læse mere om tredjeparter og hvordan De trækker Deres samtykke tilbage.

1. Stenede hærværksmænd

Omkring 15.000 mennesker var tidligt i morges samlet ved Stonehenge i Sydengland for at se årets sommersolhvervssolopgang. Sommersolhverv er en af ​​de sjældne lejligheder i året, hvor folk kan komme tæt på oldtidsmonumentet, som er en stor dobbeltcirkel af sten. Mange af gæsterne var allerede ankommet i aftes til den kultiske lokalitet for også at opleve sommersolhvervssolnedgangen,

Stonehenge er et forhistorisk megalitmonument og et af menneskehedens mest berømte kulturelle ikoner. Det blev opført nær Salisbury i Wiltshire cirka 3.000 f.Kr.

Det gik som normalt, efter at Just Stop Oil-vandalister i onsdags sprøjtede orange pulvermaling på stenene. De engelske kulturarvsmyndigheder oplyser, at de fik fjernet malingen, men hvis regn var kommet i kontakt med malingen, kunne der have været betydelige skader.

Foto: Just Stop Oil, Scanpix
Foto: Just Stop Oil, Scanpix Handout/AFP/Ritzau Scanpix

To klimaaktivister er anholdt, en 21-årig studerende fra Oxford og en 73-årig pensionist fra Birmingham. De havde malet den verdensberømte stenformation orange for at opfordre den næste britiske regering til at udfase fossile brændstoffer inden 2030.

Men den konservative britiske premierminister, Rishi Sunak, kalder det en »skændig hærværkshandling mod et af de ældste og vigtigste monumenter i Storbritannien og verden«. Lederen af ​​oppositionspartiet Labour, Keir Starmer, siger, at sådanne handlinger skal imødegås med »lovens fulde kraft«.

I øvrigt prøvede andre aktivister fra Just Stop Oil også at lave en aktion imod sangerinden Taylor Swifts jetfly, der befandt sig på flyvepladsen i London Stansted Lufthavn, men de kunne ikke finde hendes fly. I stedet overmalede de to tilfældige fly. 

2. Kriminelle kunstnere

Vandalismen er også blev normal i den danske kulturverden. Institutleder og avantgardekunstner Katrine Dirckinck-Holmfeld er blevet fyret fra Kunstakademiet, efter at hun stod bag et groft hærværk mod en gammel buste af Frederik 5., som blev smidt i Københavns Havn. Hun fik dog tiltalefrafald ved domstolene, fordi hun indgik et forlig med akademiet og betalte erstatning, som Weekendavisens Poul Pilgaard Johnsen tidligere har berettet om. Og i går talte Højesteret i hærværkssagen mod performancekunstneren Ibi-Pippi Hedegaard. Ibi-Pippi skal nu halvandet år i fængsel for hærværk på et maleri af Asger Jorn og desuden betale 1,9 millioner kroner for skaden.

Juraprofessor Jørn Vestergaard siger til Information, at straffen er »forholdsvis streng«, og vurderer, at den skal statuere et afskrækkende eksempel over for »selviscenesættende copycats, der ellers kunne være fristet til at følge i Ibi-Pippis fodspor«.

Arkivfoto: Bo Amstrup, Scanpix
Arkivfoto: Bo Amstrup, Scanpix Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Det var i april 2022, at kunstneren besøgte Museum Jorn i Silkeborg og limede et billede af sig selv på maleriet Den foruroligende ælling og skrev på det med tusch. Maleriet er et af Jorns vigtigste malerier

I Højesteret lagde anklagemyndigheden vægt på behovet for afskrækkelse og nævnte angrebene mod Mona Lisa på Louvre i Paris og på van Gogh-malerier i Europa.

Da Ibi-Pippi Hedegaards advokat Mette Grith Stage fik ordet i retten, nævnte hun det tiltalefrafald, der blev givet til Katrine Dirckinck-Holmfeld. Men i dommen fra Højesteret blev der lagt vægt på, at Jorn-maleriet var af en helt anden kaliber end busten af Frederik 5.

3. Superrealistisk sommer

Men ikke alt er destruktion og dårlig stemning inden for kulturen. I dag åbner kunstmuseet Louisiana sin store sommerudstilling, som er med schweizeren Franz Gertsch. Han er verdensberømt for sine fotorealistiske malerier og træsnit, og udstillingen er blevet til i samarbejde med kunstneren, der døde i december 2022. Det er derfor både den sidste udstilling, han selv var med til at forberede, og den første store Franz Gertsch-præsentation efter hans død.

Det var malerierne i de store formater, som gav superrealisten Gertsch et internationalt gennembrud. Hans motiver varierede fra ikoniske kvindeportrætter over overdimensionerede naturudsnit til fantastiske landskaber og fantasifulde pop art-objekter. I foråret 1973 var Gertschs internationale gennembrudsmaleri Medici udstillet på Louisiana som en del af udstillingen Ekstrem realisme, og nu, godt 50 år senere, kan det igen opleves på Louisiana – på præcis den samme placering i vestfløjen.

»Franz Gertsch er særligt interessant, fordi det er en mand, som er trænet helt gammeldags som sådan en old master painter, da han var ung og gik på kunstakademiet i Schweiz. Her lærte han at male ligesom Leonardo da Vinci,« siger den meget begejstrede Lousiana-direktør Poul Erik Tøjner, da jeg torsdag aften talte med ham ved en reception.

Maleri: Franz Gertschs Medici © Franz Gertsch AG, Dominique Uldry (2020)
Maleri: Franz Gertschs Medici © Franz Gertsch AG, Dominique Uldry (2020)

»Men selvom han lærte at male, som man malede i gamle dage, kaster han sig over alt det nye i 1970erne. Han kommer ind i pop- og musikkulturen, og han kaster sig over de der helt hypermoderne emner, som er fuld af sådan noget gender bending, trans, udklædning, pop, og hvad ved jeg. Og så bruger han sin gamle teknik på at male helt enormt store billeder af unge kunstnere,« forklarer museumsdirektøren.

Gertsch kaster sig også over de »gammeldags« træsnit og laver nogle enormt gennemarbejdede værker, som man næsten ikke tror kan laves overhovedet.

»Det der mærkelige mødepunkt mellem et teknisk mesterskab og en moderne verden, det synes vi er enormt interessant, også som en form for billedkritik,« understreger Poul Erik Tøjner.

Det var, hvad der blev plads til i dag, og det var mit sidste nyhedsbrev i denne omgang. Jeg vender tilbage til efteråret. Skriv gerne Deres kommentarer til jevi@weekendavisen.dk.

Venlig hilsen
Jesper Vind