Debat. Ifølge flere af Weekendavisens læsere hoppede kæden af for Markus Bernsen i hans kommentar i forrige uges avis, da han antydede, at eksterne aktører på den skolepolitiske scene opererer med en skjult agenda.
Efterkritik
Er den sagesløse danske uddannelsessektor ved at blive løbet over ende af FN, big tech og storindustriens fondsvælde? Åbenbart. I hvert fald hvis man læser journalist Markus Bernsens kommentar i WA #2 under overskriften »Vrøvledisen sænker sig«. Heraf fremgår det, at førnævnte aktører ikke alene er i fuld gang med at sovse undervisningssektoren ind i en regulær bullshitdiskurs, men – mere alvorligt – ønsker at påvirke lærerstanden til at inkorporere en skjult dagsorden, som truer lærernes undervisnings- og metodefrihed.
Stem og engineering i skolen bliver – sammen med FNs verdensmål – brugt som eksempler på al denne dårligdom. Det er ikke fair. Debatten om eksterne aktørers entré på den skolepolitiske scene er vigtig og skal tages. Men kæden hopper af, når Markus Bernsen i sin kommentar antyder, at der opereres med en skjult agenda, og når de eksterne aktører benævnes som »obskure sammenslutninger«, der er »uden for demokratisk rækkevidde«.
Del: