Vraa & Kold lyder som en barsk vintermorgen i Danmark, men det er navnet på en litterær duo, der som flere andre på den, især spændingsbetonede, litterære scene drager fordel af at være flere kokke på samme ret. Når man ser romaner af Øbro & Tornbjerg, Søren & Lotte Hammer, Dorph & Pasternak, så ved man, at der skrives med dobbelt styrke – og med en kraftig risiko for, at sovsen skiller. Det sidste sker reelt aldrig i Pigen fra det store hvide skib, hvorimod det første i den grad mærkes.

Vi følger den unge operationssygeplejerske Molly Dahl fra befrielsesdagens hævnaktioner i Odense og frem. Hun er en hård nyser, men bliver alligevel knækket, da hun – efter et forhold til en tysksindet, sønderjysk soldat – bliver skamferet og voldtaget som tyskertøs af en hob på en kirkegård. Udstødt af både familie og samfund må hun flytte fra byen, og snart kan det være det samme, så da hun ser muligheden for at komme med på hospitalsskibet Jutlandia – Danmarks bidrag til Koreakrigen – slår hun til.