De store linjer. Weekendavisen er netop kåret som verdens bedst designede avis foran giganterne The New York Times, Washington Post og Die Zeit.

Verdens smukkeste

Weekendavisen har en særlig position i landskabet af aviser. Den udkommer én gang om ugen og er på mange måder uaktuel, allerede før den når ud til abonnenterne.

Weekendavisen skriver ikke til døgnet, men til tiden. Den er det dybe åndedrag, så artiklerne er lange, uddybende, holdningsprægede, kritiske, humoristiske og til tider uden tydelig konklusion. Ikke sjældent i en og samme tekst. Tekster, der sættes i scene i et layout med samme kendetegn: De store linjer.

Det var det, der fangede opmærksomheden hos juryen i Society for News Design i New York, der netop har kåret Weekendavisen til verdens bedst designede avis - en førsteplads, der deles med det hollandske dagblad de Volkskrant.

I begrundelsen bemærkes blandt andet den delikate blanding af modernitet og arv i Weekendavisens layout. En arv, der rækker tilbage til 1749, som får ros for at blande det solide grunddesign med små “jazzriffs” især i form af humoristiske spotillustrationer af tegner Jørgen Stamp.

Det nye design i Weekendavisen blev lanceret først i 2020, ikke mindst for at markere styrken og holdbarheden i en papiravis af høj kvalitet. Samtidig gik kultursektionen op i det store broadsheet-format, der giver plads til at folde tekster og design helt ud.

“Udtrykket i avisen er stramt, klassisk - næsten excentrisk med ny høj kvalitet af fotografier og illustrationer. Og så har vi opdateret typografien i en mere læsbar og moderne brødtekst,” siger designchef Katinka Bukh, der stod i spidsen for opdateringen af hele den grafiske identitet.

Arbejdet med udformningen af skrifttyperne har Henrik Kubel fra A2 Type stået for, ligesom han også har tegnet det nye logo, mens gravør Martin Mørck står bag opdateringen af våbenskjoldet.

Men som juryen bemærker, er det avisens visuelle specialister, der i den løbende fortolkning af designet i samspil de ugentlige tekster, får avisen til at leve.

“Det er en sofistikeret fotoredigering, en bred vifte sættes i spil på tværs af nyheder, portrætter, konceptuelle billeder og collager. En variation af typografi bruges til tydeligt at definere sektioner, fremhæve konversationer og yndefuldt definere navigation. Illustrationer inkluderer en samlet palette af stilarter, der kyndigt blander det moderne med det klassiske, det overraskende med det ironiske,” formulerer juryen i motivationen.

Og til stor glæde for flere af Weekendavisens  skribenter bemærker juryen også, at redaktionen udviser en særlig disciplin i at skrive langt.

Finalefeltet bestod af The New York Times, Washington Post, Die Zeit, de Volkskrant og Weekendavisen.

Læs hele begrundelsen fra Priskomiteen her.