Monopol. Anne Elisabeth Jessens sociale kollektivroman om mennesker i et mediehus er en pele-mele-roman, der både rummer det ægte autentiske og det frit fiktive.
Folkets tjener
Da Tom Kristensen i 1930 havde udgivet Hærværk, den prægtige roman om livet i og omkring bladhuset Politiken, hvor han var kritiker, blev han vinket ind på hjørnekontoret: »Åh, Kristensen,« sagde chefredaktør Valdemar Koppel: »Næste gang De har noget at klage over, så sig det lige til mig, før De skriver en hel roman om det.«
Jeg kom til at tænke på anekdoten – som måske ovenikøbet er sand? – da jeg læste Anna Elisabeth Jessens roman Huset. Ikke fordi jeg vil hverken sidestille eller sammenligne Huset og Hærværk, som litterært set er adskilte planeter, men fordi Anna Elisabeth Jessen også har skrevet en desillusioneret arbejdspladsroman baseret på selvoplevelser fra et betydningsfuldt mediehus med høj cigarføring, nemlig hele Danmarks Radio.
Del:
