Anmeldelse. Merethe Lindstrøms nye roman, Fuglenes anatomi, er præget af klassisk fuglesymbolik – og gamle heksetegn, der røber den dybe menneskelighed.

Engang var vi her

Merethe Lindstrøm – den norske forfatter, der i 2012 vandt Nordisk Råds Litteraturpris for Dage i stilhedens historie – har altid skrevet med stærk sproglig intensitet om tilværelsens dunkle punkter, enten som en slags autofiktion (Fra vinterarkiverne) eller mytisk allegori (Nord), men med romanen Fuglenes anatomi griber hun til en slags raffineret blanding af realisme og symbolisme.

Med mand og to døtre er en norsk forfatter flyttet til en lille engelsk landsby. Manden bliver drikfældig og fjern, den ene datter udvikler en depression, den anden hører vi slet ikke om. Samtidig mindes kvinden hjerteskærende scener fra sin barndom i 60ernes Oslo, hvor hun voksede op med en enlig mor, pinligt bevidst om, at hun var en rygsæk, moren måtte slæbe med sig.