Boganmeldelse. Hos Gunnhild Øyehaug bliver det jordnære stilsikkert kombineret med det uvirkelige, og hverdagen med det poetiske.
På den anden side af teksten
En enkelt fejllæsning af en enkelt linje poesi kan åbne porten til parallelle universer og for evigt adskille en mor og en datter. Det er grundpræmissen i den norske forfatter Gunnhild Øyehaugs roman Præsens Maskine, hvor forfatteren Anna en sløv dag i 1990erne læser »trädgård« som »tärdgård«, og i samme øjeblik forsvinder hendes datter, Laura, ind i et parallelt univers.
I det ene univers mangler en mor, i det andet en datter. I det ene univers har Anna ved romanens begyndelse levet de seneste 20 år med en nagende fornemmelse af, at hun har fortrængt et barn – alt imens hun har stiftet en ny familie. I det andet univers bærer både Laura og hendes far rundt på en lignende sagtmodig erindringsdis, mens Laura lever et i øvrigt normalt liv som vordende mor og universitetslektor på udkig efter en ny lejlighed sammen med den vordende far.
Del: