Femiterror. Tarantino møder Austen i stort opsat tegneserieepos om feministisk frihedskamp i Victoriatiden.

En bombe under patriarkatet

Victoriatidens London var det britiske imperiums kronjuvel. En vildtvoksende verdensby defineret af rigide hierarkier, hvor de rige og magtfulde levede i overdådig luksus på bekostning af imperiets globale underklasse. Og hvor korrupte mænd sad på pengene, magten og æren, mens kvinder var umyndiggjorte andenrangsborgere.

At riget blev regeret af dronning Victoria, var blot undtagelsen fra reglen om, at datidens kvinder mestendels tjente som prydgenstande, fødemaskiner og arbejdsheste.

I det stort opsatte tegneserieepos Shi beskriver tegneserieforfatter Zidrou og tegner José Homs et væld af grumme victorianske kvindeskæbner: tvangsindlæggelse på mentalhospitaler, børneprostitution i havnegyder, shotgun weddings med psykopatiske sadister. Skæbnerne er alle del af en fik­tionsfortælling, men kunne lige så godt være sande – lige indtil de mishandlede kvinder begynder at slå igen.

Først gennem enkeltstående hævntogter. Så forenede i den globale terrororganisation »Shi«, grundlagt og drevet af hævntørstige mødre.

Shis omdrejningspunkt er 24-årige Jennifer Winterfield. Slagfærdige, smukke og intelligente »Jay« er velsagtens den frieste form for kvinde i Victoriatidens England: en endnu ugift rigmandsdatter. Men da hun på Verdensudstillingen 1851 ser den unge japanske kvinde Kita og forsøger at redde hende fra et liv som udstillingsgenstand, rager de uklar med både myndighederne og Jennifers koleriske far.

Det sætter en ulyksalig kæde af begivenheder i gang, som altså kulminerer i grundlæggelsen af Shi – japansk for »død«.

Forfatter Zidrou krydsklipper elegant mellem nutiden, hvor det moderne Shi terroriserer en skruppelløs våbenmagnat, og Jennifers højdramatiske liv i 1800-tallet. Han er en ferm plotsnedker og især dialogforfatter, der formår at give hver figur i det myldrende persongalleri sit eget særpræg: fra den psykopatiske politikommissær Kurb, der myrder og lemlæster med henvisning til snusfornuftige ordsprog, til hjemløse »Sankta Maria af Rendestenen« med de evigt forkludrede bibelcitater.

Sammen med tegner Homs fremmaner Zidrou et forelsket og forfærdet portræt af 1800-tallets London.

Homs hylder verdensbyen i ekspressionistiske og detaljemættede skildringer af imposante rigmandskvarterer og trøstesløs slum. Og Zidrou supplerer med fascinerende kontekst. Som i sekvensen, hvor en overklasseknøs imponerer sin elskerinde med paratviden om kænguruer i byens nye zoologiske have: På vej ud møder parret til deres forbløffelse en bonde, der prøver at indfange sin malkeko – blot ét af mange tusinder landbrugsdyr i datidens London.

I alt producerede kræene »100 tons møg, der skulle muges ud,« oplyser Zidrou, »... hver dag.«

Når historien reduceres til en sort-hvid kamp mellem helte og monstre, efterlader det meget lidt rum til refleksion over alle de gråzoner og nuancer, fortidens synder har til fælles med nutidens.

Som kontrafaktisk hævndrama vækker Shi mindelser om Quentin Tarantino-film som Inglourious Basterds eller Once Upon a Time in Hollywood, hvor historiske ugerninger straffes eller forhindres af fiktive figurer.

Tarantinos helte likviderer Hitler og stopper Sharon Tates psykopatiske mordere; Zidrou og Homs’ femiterrorister bekæmper patriarkatet ét møgsvin ad gangen.

Som læser oplever man en slags kontrafaktisk katarsis ved at se historien tage en mere tilfredsstillende retning. Man efterlades også med en bittersød melankoli.

For sådan gik det jo faktisk ikke: Sharon Tate blev brutalt myrdet, Hitler døde kujonagtigt for egen hånd, og Victoriatidens misogynister gik ustraffede i graven.

Eskapismen får en særlig klangbund, når Tarantino, Zidrou og Homs stiller stærke individers heltegerninger og selvtægt over for den virkelige verdens gru.

Men spørgsmålet er, om deres historiske hævnfantasier opnår så meget mere end det.

Når historien reduceres til en sort-hvid kamp mellem helte og monstre, efterlader det meget lidt rum til refleksion over alle de gråzoner og nuancer, fortidens synder har til fælles med nutidens.

Til gengæld er det hævet over enhver tvivl, at Shi er en læseoplevelse i luksusklassen. Zidrou fortæller fængende og økonomisk, og Homs iscenesætter alt fra tekniske manøvrer i mørkerummet til hestevognsjagter hen over bragende smukke sideopslag med et helt enormt overskud. Det er morderligt god underholdning med skyhøj production value og hjertet på rette sted. Trods alt.

Zidrou og José Homs: Shi 1-4. 56-60 sider. 169-189 kr. per bind. ShadowZone.