Klumme. Når 1600-tallets konger og fyrster skulle vise deres magt og vælde, brugte de enorme summer på smukke gobeliner. Det svarer lidt til at købe et fodboldhold i dag.
Pral og propaganda
På Center for Tekstilforskning får vi ofte henvendelser om tøj og tekstil. Det kan være hjælp til kostumer til en teateropsætning eller spørgsmål om arvestykker i skufferne. Forleden skrev den bygningsansvarlige for Københavns Universitet Søren Høffner til os om en stor opgave: om vi kunne hjælpe med at finde en tekstilkonservator til universitetets billedvævede tapeter?
Billedvævninger, eller vævning i gobelinteknik, har man kendt siden Oldtiden som en teknik, der ikke er bundet af vævningens faste, retvinklede struktur, men kan skabe alle former og dimensioner på en stram kædeopsætning. De kaldes tapeter eller gobeliner, men det er egentlig forkert, for Les Gobelins var navnet på det kongelige væveri fra 1600-tallet i Paris. Gobeliner er dermed (som Champagne) et sted og varemærke, der er blevet til en almen betegnelse. På andre væveværksteder, som i Beauvais nord for Paris og i Flandern, arbejdede også højt specialiserede vævere, som kunne tage specialopgaver rundtomkring i Europa og producere tapetserier til et bredt marked af aristokratiske forbrugere.
Del: