Cirkus. Ind under teltdugen på Gl. Holtegaard. De vil kunne nyde alt.
I manegens malstrøm
Surrealisten Salvador Dalis yndlingshistorie: »En ung englænder, tjenstgørende i Indien, hørte en dag et dyr klage sig inde i junglen. Det var en elefantunge, der havde fået sin snabel i klemme i et kløftet træ. Englænderen løftede forsigtigt den lille snabel fri. Et rødt, men ikke ulægeligt sår blottedes. Elefanten havde kræfter nok til at lægge sin læderede snabel kærtegnende om skuldrene på sin redningsmand. Så forsvandt den glad trompeterende ind i junglen. Næsten en menneskealder efter så englænderen, der nu nød sit otium i hjembyen Birmingham, en plakat: Cirkus med indiske elefanter. Han sikrede sig billet lige ved manegekanten. Ind kom en række udklædte elefanter. Forrest en meget gammel han. På dens snabel lyste et hvidt ar op. Ved synet af englænderen styrede den store elefant lige løs på den gamle mand, greb ham om skuldrene med snabelen og knuste englænderens hoved mod manegekanten. Det var ikke den samme elefant.«
Manegekanten har vi ellers opfattet som det rette skel mellem de nydende og de ydende. Det er der i indercirklen, at alt står på spil. Det er hos de perifere, at alt bare er tidsfordriv. Lad os lige dvæle ved elefantens rolle. Nu har lovgivningen forbudt cirkuselefanter, efter at decideret vilde dyr som tigre og løver for længst har måttet fortrække. Men De bevarer måske erindringen om en sindig elefant, der passerer Dem i et cirkus og sender Dem et svimlende afgrundsdybt blik, som synes at rumme klogskab, vemod og uerstattelig erindring. Det har ingen godt af at opleve.
Del: